Lite bättre än de andra - Bellingham tar en dubbel

Det blev dubbel framgång när det presenterades att Bellingham Old Orchards Chenin Blanc 2013 valts till ett av Sydafrikas 10 bästa viner av det som kan anses vara landets vita nationaldruva. Tidigare samma månad valdes Bellingham Bernard Series Bush Vine Pinotage 2013 till ett av landets 10 bästa Pinotage-viner. Att ta hem två tunga titlar för två så utmärkande sydafrikanska druvsorter unikt.

Absa Top 10 Pinotage Competition och Standard Bank Chenin Blanc Top 10 är båda mycket respekterade tävlingar och Niel Groenewald som är en stolt sydafrikansk vinmakare är mycket nöjd med just dessa två utmärkelser. Inga andra druvsorter är så nära förknippade med Sydafrika och visar verkligen potentialen för vilka viner landet kan erbjuda.

Det stor en stor man bakom dessa viner. Det är inte bara den imponerande fysiska storleken som Niel Groenewald besitter han har också blivit en betydande storhet i den Sydafrikanska vinindustrin. Han har en examen från Stellenbosch University, han jobbade som vinkonsult Ryssland, han har studerat vinmakningen på närmare håll i Frankrike, USA och Nya Zeeland och han har sedan 2004 använt sin kunskap och passion för att utveckla Bellinghams viner.

Det här är ytterligare ett i raden av erkännanden han fått som vinmakare under de senare åren. Hans stringenta vinmakning med sinne för detaljer är innovationsrik och resulterar i en egen stil som tydliggörs i den prisbelönta toppserien Bernard Series. Med hedersbetygleser från sin enologi-examen från Stellenbosch University och nyligen färdig med sin MBA från UCT Graduate School of Business, skulle Niel kunna kallas "Brains behind the bottle". Var Niel än sätter sina fötter tenderar han att göra avtryck då han sprider sin glädje, värme och inte minst kunskap om inte bara Bellingham utan hela Sydafrikas vinskatt.

Bernard Series Bush Vine Pinotage 2013 är ett av fyra röda viner i serien som skapats till ära av Bellinghams grundare Bernard Podlashuk. Han blev berömd för sin beslutsamhet och närmast enstöriga envishet. Vinerna i serien har hyllats för sin genomgående moderna stil med ovanliga detaljer, genomarbetade individuella karaktärer och alltid fascinerande resultat.

Niel beskriver den druvrena pinotagen som generöst, mörkt körsbärsfruktig, med mogna mullbär och toner av hallonmarmelad. Det blir en delikat munsbit av plum pudding, rökt kött, med en lång, saftigt fruktig avslutning. Förhoppningsvis kommer vinet att inom kort leta sig till Sverige men redan idag finns årgång 2012 tillgänglig på systembolaget för 199 kr.

Chenin Blanc är Sydafrikas mest planerade vita druva och den har en särskild plats i Niels hjärta. Speciellt om den kommer från gamla stockar planterade som Bush Vines. Den otroligt mångsidiga druvsorten har rönt internationell uppmärksamhet för sin koncentration, sin struktur och de komplexa viner som den ger i Sydafrika.

Bellingham Old Orchards Chenin Blanc 2013 är gjort i en unik stil och vinet exporteras huvudsakligen till Skandinavien där den under lång tid hyllats av konsumenter och journalister. Bäst beskrivs den för sina aromer av kaprifol, citrus, lime och kryddor. Vinet kommer till 100% från bush vines som odlas i Agter Paarl. Stockarna är planterade på vittrade granitjordar med låg avkastning per hektar och skörden påbörjades vid 23,5 grader Balling. Den största delen av vinet har sedan fått ligga på franska ekfat vilket adderat komplexitet och kropp till vinet som blivit fylligt, smakrikt och avrundat med en lång eftersmak. Vinet kostar 99 kronor på Systembolaget har artikelnummer 2051.

• Mat, dryck

• sydafrika
  • pinotage
  • chenin blanc
  • bellingham
  • niel groenewald

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och Systembolaget.

Fondberg & Co representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Douglas Green Bellingham, Villa Maria, Zuccardi, Les Grand Chais de France, Laboure-Roï Quintay, Killerby, Jackson Family Estates och Svensk Vodka märks.

Lucas Spinnars

Brand Manager 0855529200