Nobelt uppdrag går än en gång till Champagne Taittinger och Fondberg

Champagne Taittinger och Fondberg har äran att än en gång leverera champagnen som serveras under årets Nobelfestligheter. Förra året serverades Taittinger Brut Réserve under Nobelbanketten, men redan 1995 serverades Taittingers årgångsbetecknade champagne Brut Millésimé till gästerna i Blå Hallen. Då serverades årgång 1989, och idag, 20 år senare, är det den hyllade årgången 2008 som serveras.

Taittinger Brut Millésimé är baserad på hälften chardonnay och hälften pinot noir och druvorna kommer endast från Grand Cru och Premier Cru-byar i Champagne. Smaken är mycket frisk, elegant och nyanserad och champagnen har doft av röda äpplen, citrus, brioche och mineral.

Champagne Taittinger ägs och drivs fortfarande av familjen vars namn pryder etiketten – idag är det Pierre-Emmanuel Taittinger som driver företaget tillsammans med sina barn Clovis och Vitalie. Champagnehuset, med anor från 1734, är vida berömt för sin prestigechampagne Comtes de Champagne. Champagne Taittinger har även en stark konstnärlig koppling med serien Art Collection där samtida konstnärer såsom Amadou Sow, Rauschenberg och Roy Lichtenstein formgivit flaskan till Taittingers årgångschampagne Millésimé.

Taittinger Brut Millésimé 2008 finns på Systembolaget (479 sek, # 7871) och går även att beställa i magnumbutelj (999 sek, # 87037).

Champagne Taittinger distribueras i Sverige av Fondberg.

För mer information, vänligen kontakta Erika Nord, Brand Manager på Fondberg på

Erika.nord@fondberg.se

• champagne
  • taittinger
  • vitalie taittinger
  • taittinger millésimé
  • millésimé
  • nobel
  • nobelbanketten
  • nobel 2015

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och på Systembolaget.