Pieter Carstens Cabernet Sauvignon Shiraz tar guld i Vinordic Wine Challenge

Den meriterade juryn för Vinordic Wine Challenge, under ledning av nestorn Bengt-Göran Kronstam, tilldelade idag det Sydafrikanska vinet Pieter Carstens Cabernet Sauvignon Shiraz 2017, SB nr 2118-08 239:-, utmärkelsen Best Value för bästa röda Bag-in-Box i prisklassen 200-249:-. Inte nog med det, vinet tilldelades också en Gold Trophy för mest prisvärda röda bag-in-box alla kategorier 2018. Grattis säger vi på We & Wine till Pieter Carstens och till arbetarna på de två farmer som producerar druvor till vinet!

Druvorna kommer uteslutande från vingårdar som certifierats av IMO Fair for Life. Förutom att säkerställa farmarbetarnas rättigheter går också en premie tillbaka baserad på försäljningen på Systembolaget. Premien tillfaller arbetarna direkt, som de gemensamt beslutar användningen av. Det kan vara att bygga dagis, skolor eller annat som förbättrar livskvaliteten hos de som arbetar längst ner i värdekedjan. Rättvis handel är ett osvikligt sätt att åstadkomma detta, och att föra människor närmare varandra som alla arbetar tillsammans för att producera ett gott vin.

Pieter Carstens representerar en ny generation vinmakare I Sydafrika. En generation som hellre ser framåt än bakåt, uppväxta mitt i förändringens tid vill de driva en utveckling där respekten för människa och natur är såväl självklar som nödvändig.

We & Wine en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.

We & Wine representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Villa Maria, Familia Zuccardi, Les Grand Chais de France, Ferngrove, Jackson Family Estates, MGM Mondo del Vino, Azienda Vinicola Farina, Domaine Vacheron och Svensk Vodka märks.