Prestigetungt storslam för Fondbergs vinproducenter

Årets upplaga av Vinordic och Gastronord har fått extra uppmärksamhet i och med att det i år inhyser den prestigefulla kocktävlingen Bocuse d'Or. Hela mässan öppnades med prisutdelning för Vinordic Wine Challange och det blev storslam för Fondbergs producenter. Inte mindre än 8 enskilda viner från Fondberg belönades med priser.

Det här är den enda tävlingen i Sverige som är registrerad i EU som en officiell vintävling, så självklart känns det otroligt smickrande att tilldelas så många priser här, säger Lucas Spinnars, produktchef på Fondberg. Det är också en tävling där vinerna bedöms för sin prisvärdhet och det är extra kul att se att det inte bara är vi som tycker att vi håller väldigt bra priser, fortsätter han.

Champagne Taittinger knep två utmärkelser i Champagne-kategorin. För oss är det bara ytterligare ett tydlig bevis på att Comtes de Champagne är en av världens bästa champagner säger Erika Nord, produktchef på Fondberg och ansvarig för Champagne Taittinger i Sverige. Att Taittinger Nocturne vann i en lägre prisklass tydliggör vad vi länge sett indikationer på, att både konsumenter och professionella vinmänniskor uppskattar en något fruktigare champagne, fortsätter Erika.

Fondbergs priser:

Best Value Champagne 301-400 kr :
Taittinger Nocturne - art nr 7597 - 389 kr

Best Value Champagne >700 kr:
Taittinger Comtes de Champagne Brut Blanc de Blancs - art nr 90298 - 1200 kr

Best Value Vitt vin <60 kr:
Dunavar Pinot Grigio - art nr 12411 - 59 kr

Best Value Vitt Vin 130-199 kr:
Jakob Jung Erbach Hohenrhein Riesling Alte Reben - art nr 74515 - 169 kr

Best Value Rött vin BIB 200 kronor och uppåt per 3 liter:
Bellingham Shiraz Viognier 1.5L - art nr 2056 - 149 kr

Best Value Rött vin 100-129 kr:
Antonelli Montefalco Rosso - art nr 2316 - 125 kr

Best Value Rött Vin 100-129:
Quintay Clava Cabernet Sauvignon - art nr 71996 - 100 kr

Best Value Rött Vin: 130-159 kr:
Friedrich Becker Spätburgunder - art nr 72961 - 149 kr

• vinordic
  • gastronord
  • vinordic wine challange

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och Systembolaget.

Fondberg & Co representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Douglas Green Bellingham, Villa Maria, Binderer S:t Ursula, Les Grand Chais de France, Quintay, Killerby, Jackson Family Estates och Svensk Vodka märks.