Ta tillbaka kontrollen över ditt privatliv på Internet

WebbPlatsen i Sverige AB, Sveriges största återförsäljare av AVG:s produktlinje, har äran att presentera en banbrytande funktion som ger internetanvändaren möjligheten att själv ta kontroll över sin integritet på Internet. I samband med AVGs senaste programuppdatering Service Pack 1 följer ett nytt utseende och en rad nya funktioner. En av de nya funktionerna är just Do Not Track (Lämna Inga Spår).

"Den här nya funktionen handlar om att låta internetanvändaren själv ta kontroll över sin integritet på nätet. Alla Internetanvändare har rätt att få veta hur deras aktivitet på hemsidor samlas in och används." säger JR Smith, VD för AVG Technologies. ”På AVG är vi stolta över vår fokus på att arbeta med innovativ teknik och samtidigt kunna hjälpa användare att skydda sig på Internet genom att ge dem den information och verktyg de behöver.”

Idag är det vanligt att webbplatser samlar in data om sina besökare. Det i sig behöver inte vara något dåligt eller skadligt. Men när allt fler börjar dela med sig av användardatan till en tredje part, blir Internet-användare och beslutsfattare allt mer oroade. Denna slags spårning kan t ex tillåta annonsörer att följa med en användare på Internet och visa riktad reklam på de webbplatser han/hon besöker, utan att användaren själv får reda på det.

"Vi fortsätter med att lyssna på våra 108 miljoner användare och vi fokuserar ständigt vår forskning och utveckling på att skapa innovativa tekniska lösningar," tillägger AVG Technologies VD JR Smith. "En milstolpe är nådd med lanseringen av Do Not Track. Funktionen är tillgänglig i den senaste versionen av AVG 2012 och genom den senaste produktuppdatering för befintliga kunder. Do Not Track är gratis eftersom vi anser att alla användare har rätt till att ta tillbaka kontrollen över sitt privatliv på Internet. "

Förra månaden föreslog Obama administrationen en ny deklaration om konsumenters rätt till sin egen integritet. Även EU har föreslagit liknande initiativ. En av AVG: s främsta ledare, Siobhan MacDermott, tillägger: "AVG intar en ledande roll för den framtida konsumentens integritet på Internet och  involverar sig i politiska diskussioner på båda sidorna av Atlanten. Anledningen till att AVG lanserade "Do Not Track" är att vi anser att alla konsumenter har rätt till en bekymmersfri vistelse och en möjligheten till att ta kontroll över sin egen integritet på nätet."

Nya kunder som köper AVGs 2012-produkter och nuvarande kunder som uppdaterar sitt AVG, både gratisversionen AVG Free och de köpta produkterna, får Do Not Track till sin dator och blir automatiskt skyddade från webbplatser och nätverk som utnyttjar sina besökares privatliv. Samtidigt kan AVGs användare enkelt ändra inställningen och får därmed själv full kontroll över sitt privatliv på Internet. Produktuppdateringen släpps till samtliga AVG användare inom ett par veckor.

WebbPlatsen i Sverige AB är en certifierad återförsäljare för AVG i Norden med status 'Gold Reseller'. WebbPlatsen i Sverige AB har certifierad AVG-personal.

Helena Magnusson, 08-54555470