Anders Anderberg, Marknadsutvecklingschef på Weber

Webers hållbara golv var startskottet för arbetet med EPD:er

Webers golvavjämningsprodukter var först ut i Webers sortimentet att verifieras med EPD:er. Fortfarande är man den enda svenska tillverkaren av golvavjämningsprodukter som tillhandahåller EPD:er.

Idag arbetar Weber med att verifiera produkter med EPD:er, miljövarudeklarationer, inom alla sina produktområden. De viktigaste aspekterna i det här arbetet är att kunna vara transparenta mot marknaden kring produkternas miljöpåverkan och att driva förbättringsarbetet internt. Golvavjämning var det produktområde där man var först ut med att EPD-verifiera produkter och det arbetet har skapat plattformen för det fortsatta arbetet.

Hållbara golv

När Weber började med att verifiera golvprodukterna 2011 var man banbrytande och Weber är fortfarande  den enda svenska tillverkaren av golvavjämningsprodukter som tillhandahåller EPD:er. De första EPD:erna kom i samband med en ny serie golvprodukter som togs fram under namnet Nordic Sustainable Flooring. Fokus där var att minska miljöavtrycket och att sänka produkternas koldioxidavtryck. Sedan dess har produkterna verifierats i omgångar. Hösten 2019 togs en tredje generation av EPD:er fram där resultatet visade på ytterligare förbättringar.

-Sedan den första omgången med EPD:er har vi i vårt förbättringsarbete minskat koldioxidavtrycket med 20 % för dessa produkter, berättar Anders Anderberg, Marknadsutvecklingschef på Weber. Förbättringarna har åstadkommits genom förändringar i råvaror och transporter till fabriken men också genom förändringar i fabriksprocessen.

Weber har nyligen fått branschens kvalitetsstämpel som Auktoriserat Golvföretag vilket visar att man uppfyller sitt engagemang i hållbarhetsfrågor i praktiken.