Åtta av tio vill vara som Karl-Bertil Jonsson

Åtta av tio svenskar skänker eller kan tänka sig att skänka pengar för att hjälpa fattiga människor runt jul. Starkast är givarviljan bland kvinnor och äldre. Men storleken på lönechecken spelar ingen roll. Det visar en ny undersökning som biståndsorganisationen We Effect har gjort i samarbete med Novus.

Undersökningen, där 1 000 svenskar medverkat, visar att 64 procent skänker regelbundet eller ibland pengar för att hjälpa människor i fattiga länder runt jul – och ytterligare 22 procent är beredda att göra det.

- Det är enormt glädjande att den svenska givarviljan i jul är så stor. Vissa fnyser och hävdar att vår ökade donationsbenägenhet runt jul mest är ett sätt att döva ett dåligt samvete över den egna konsumtionen. Men för de miljontals fattiga människor som faktiskt får del av dessa pengar, så är det livsviktigt, säger Ola Richardsson, kommunikationschef på We Effect.

Undersökningen visar också att:
- Lönen styr inte givarviljan i juletider. Hög- och låginkomsttagare skänker i lika stor utsträckning.
- Kvinnor är mer generösa än män, nio av tio kvinnor svarar att de har, ska eller är beredda att skänka pengar till jul.
- Den klart största andelen som definitivt inte vill skänka pengar runt jul finns bland de som röstar på SD. Fyra av tio SD-anhängare vill inte skänka pengar. Bland MP-anhängarna säger bara tre procent nej till en gåva.
- Pensionärer är generellt sett mer givmilda i juletider än yngre, men 41 procent av de yngre kan tänka sig att skänka.
- Svenskarna är något mer benägna att skänka till långsiktiga insatser än akut katastrofhjälp runt jul.

- Det är positivt att så många ger till långsiktiga insatser. Vi vet att det gör människor mindre beroende av akut hjälp, till exempel vid torka, jordbävningar eller översvämningar. Så på så vis kan julgåvan faktiskt se till att behoven av stöd minskar till nästa jul och att fattiga människor kan stå bättre rustade när nästa katastrof slår till, säger Ola Richardsson, kommunikationschef på We Effect.

Om undersökningen: Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av We Effect genom webbintervjuer av 1000 svenskar under perioden 12 - 17 december.

För ytterligare information och kommentarer – vänligen kontakta:
Ola Richardsson, kommunikationschef We Effect
Tel: 08 120 371 10, E-post: ola.richardsson@weeffect.se

Marcus Lundstedt, pressekreterare We Effect
Tel: 070 107 43 17, E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se

We Effect (före detta Kooperation Utan Gränser) är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.