Företag i fokus för ny delegation i Guatemala

Företag i fokus för ny delegation i Guatemala

Att arbeta för mänskliga fri- och rättigheter är livsfarligt i Guatemala. För andra året i rad besöker nu en svensk delegation med representanter från näringsliv, kyrka och biståndsorganisationer landet för att uppmärksamma situationen. I år står företagens ansvar och påverkansmöjligheter i fokus.

Under förra året registrerades 493 attacker mot människorättsförsvarare i Guatemala. Det är en minskning från året innan, men antalet ligger fortfarande på en mycket hög nivå. Inte sällan är dessa händelser knutna till företag som fått fritt spelrum av regeringen för storskaliga investeringar i till exempel gruv- eller dammbyggen. Projekten inverkar ofta negativt på naturen och urbefolkningen. Protesterande människor, som brukat och levt på marken under generationer, tystas bryskt.

Under resan 4-7 april kommer delegationen att träffa regeringstjänstemän, förhoppningsvis presidenten samt åklagare och advokater som jobbar till försvar för mänskliga rättigheter. Dessutom kommer delegaterna möta företrädare för olika sektorer i Guatemala, såsom, kyrkor, näringsliv och bondeorganisationer.

I delegationen ingår: Anders Wejryd, ärkebiskop emeritus Svenska Kyrkan, Anneli Rogeman, vd We Effect, Bo Forsberg, generalsekreterare Diakonia, Ann Svensén, generalsekreterare på IM, Tommy Ohlström, vd KF och styrelseordförande We Effect, Camilla Wagner, journalist, Christian Åhlund, konsult inom MR-frågor, Gunilla Hallonsten, t.f. Internationell chef Internationella Avdelningen Svenska Kyrkan, Pia Carlsson Thörnqvist, kommunikationsdirektör Folksam.

– Människor som står upp för sina rättigheter i Guatemala gör det med livet som insats. Så får det inte vara. Nu vill vi genom delegationen visa hur företags sociala ansvar kan spela en viktig roll i att förbättra situationen. Det är inte bara bra för landets medborgare, det är också bra för Guatemalas affärer, säger Anneli Rogeman, vd We Effect.

– Centralamerika befinner sig i en postkonfliktsituation där vardagsvåldet, inte minst genom lätta vapen, blir ett allt större problem. Sverige har en viktig roll i att bygga inkluderande och trygga samhällen, bland annat genom att hitta bra och innovativa former för samarbete med både näringsliv och civilsamhälle, säger Ann Svensén, generalsekreterare IM, Individuell Människohjälp.

– Mord och våld mot kvinnor ligger på extrema nivåer i Guatemala. Kvinnor utsätts för våld i nära relationer, kriminella gäng och ligor använder våld mot kvinnor för att hämnas på sina motståndare eller visa sin makt. Det våld som riktas mot kvinnor förblir ofta outrett och förövarna ställs inte inför rätta. Delegationen vill lyfta frågor om hur man kan arbeta mot genusbaserat våld och göra tydligt att Guatemala måste ta ansvar för kvinnors mänskliga rättigheter, säger Gunilla Hallonsten, internationell chef för Svenska kyrkan.

– Vi ser med oro på utvecklingen där många europeiska aktörer tappar intresset för Guatemala, samtidigt som korruption och kränkningar av mänskliga rättigheter ökar. Svenska organisationer och företag måste sätta press på den guatemalanska regeringen och vara ett stöd i att skapa ett demokratiskt samhälle, säger Bo Forsberg, generalsekreterare Diakonia.

Pressbilder bifogas. Fakta om Guatemala nedan. För ytterligare information – vänligen kontakta:

Marcus Lundstedt, pressansvarig We Effect
Tel: 070-107 43 17. Mejl: marcus.lundstedt@weeffect.se

Eva Emmelin, pressekreterare IM, Individuell Människohjalp
Tel: 046-32 99 53. Mejl: eva.emmelin@manniskohjalp.se.

Esther Flores Sedman, pressekreterare Diakonia
Tel: 0765-011 747. Mejl: esther.floressedman@diakonia.se

Stefan Håkansson, pressekreterare Svenska kyrkan
Tel: 0768-00 01 02. Mejl: stefan.hakansson@svenskakyrkan.se

Fakta Guatemala

Sverige utgör en av de större bilaterala biståndsgivarna i landet och har samarbetat med Guatemala sedan 1970-talet. Tillsammans stödjer Diakonia, Svenska kyrkan, We Effect och Individuell Människohjälp drygt 40 organisationer som arbetar för demokrati och rättvisa, och mot fattigdom. Flera av dessa, i synnerhet de organisationer som representerar urfolk, utsätts i dag för hot och förföljelse från regeringen och företag i landet.

Guatemala är Centralamerikas största ekonomi, och samtidigt ett av världens mest ojämlika länder. Mer än hälften av befolkningen lever av och på landsbygden, men markägandet är extremt orättvist. 2 procent av jordbrukarna äger 56 procent av marken, medan 45 procent av jordbrukarna delar på endast 3 procent.

Hälften av alla barn i landet är kroniskt undernärda, i vissa områden där främst urfolk lever är siffrorna upp emot 65 procent. Över 3 miljoner människor beräknas leva utan tillräckligt med mat, urfolken är även här hårdast drabbade. De fattigaste lever på landsbygden, och ibland dem är kvinnor överrepresenterade.

Den guatemalanska staten respekterar inte urfolkens rätt till medbestämmande gällande sina marker och territorium. Utländska investerare har i många fall fått fritt tillträde till marker där de påbörjat stora projekt som starkt påverkar naturresurser och människors liv negativt. Flera fall har dokumenterats av ett nätverk av internationella civila samhällsorganisationer, som senast i september 2015 släppte en rapport om detta.

Guatemala är ett av världens mest våldsamma länder, starkt präglat av den våldskultur som lever kvar efter det 36 år långa inbördeskriget. Korruption, gängkriminalitet, hög mordfrekvens samt straffrihet är utbredda problem. Guatemala har fortfarande en av de högsta nivåerna av våldsamma dödsfall i världen. Under 2015 rapporterades 5 677 mord (i genomsnitt 16 mord om dagen). Mellan januari och oktober 2015 registrerades 56 347 fall av våld mot kvinnor i landet. Under året mördades 753 kvinnor, majoriteten av någon närstående. Andelen kvinnor som mördas har ökat de senaste åren.

2015 var ett omvälvande år i Guatemala. En gigantisk korruptionsskandal avslöjades inom skatte- och tullmyndigheterna, mycket tack vare den Internationella kommissionen mot straffrihet i Guatemala (CICIG) samt den nya åklagarmyndigheten i landet. Det visade sig att förgreningarna gick hela vägen upp till den dåvarande presidenten Otto Perez Molina. Strax före valet hösten 2015 lyckades det guatemalanska folket genom fredliga massprotester få presidenten att kliva ner. Han sitter nu häktad, tillsammans med vice-presidenten. Till ny president valdes sedan Jimmy Morales, en före detta tv-komiker och skådespelare, som representerar partiet Frente de Convergencia Nacional, ett konservativt parti med rötter hos den gamla militären.

We Effect är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.