På bilden Rachael Mwikali Mueni från Kenya som fick priset De fattigas lobbyist 2016. Foto: Marcus Lundstedt

Lobbyist mot H&M:s svältlöner kan få svenskt pris

Kambodjanen Tola Moeun, som har arbetat mot svältlöner i H&M:s fabriker, är aktuell för ett svenskt lobbyistpris. Priset är instiftat av biståndsorganisationen We Effect och i juryn ingår bland andra Sveriges tidigare statsminister Ingvar Carlsson och KG Hammar, tidigare ärkebiskop för Svenska kyrkan.

– Tola Moeun har gjort en viktig insats och Sverige har ett ansvar för att bidra till rimliga villkor i de länder som producerar de varor vi konsumerar, säger Ingvar Carlsson.
Tola Moeun är en av sex kandidater som har valts ut av juryn för priset De fattigas lobbyist 2017 bland nominerade från hela världen. Priset har instiftats av biståndsorganisationen We Effect och består av en summa motsvarande 10 000 amerikanska dollar. Pristagaren bjuds också in till Stockholm för att presentera sitt arbete och möta svenska medier.
– Lobbying är ett viktigt verktyg i kampen för att minska fattigdom och stärka mänskliga rättigheter. Det finns en enorm kraft i de här kandidaternas arbete för att förändra lagar och villkor. Priset De fattigas lobbyist är ett sätt att lyfta fram det, säger Anneli Rogeman, vd för We Effect och juryns ordförande.
Förra året gick priset till 25-åriga Rachael Mwikali Mueni som kämpar för unga kvinnors rättigheter i Kenyas slumområden tillsammans med organisationen Coalition for Grassroots Human Rights Defenders.
– Vi har fått publicitet för arbetet vi gör i våra samhällen. Jag har insett att människor globalt uppskattar vad vi gör. Det gör mig så stolt och glad, säger Rachael Mwikali Mueni.
Nomineringar till priset kan göras av civilsamhällesorganisationer över hela världen. På kortlistan inför årets val av pristagare finns lobbyister från El Salvador, Guatemala, Kambodja och Kenya.
­Juryns beslut om vem som blir De fattigas lobbyist 2017 meddelas i oktober.

Kortlistade kandidater till priset De fattigas lobbyist 2017:

Tola Moeun, Kambodja
Tola Moeun har aktivt arbetat med att få H&M att ingå överenskommelser gällande bättre villkor och rättvisa löner i kambodjanska fabriker. Tola Moeun leder den kambodjanska arbetsrättorganisationen Center for Alliance of Labor and Human Rights (CENTRAL).

José Pilar Álvarez Cabrera, Guatemala

José Pilar Álvarez Cabrera arbetar som pastor i den lutherska kyrkan i Guatemala och kämpar för rättigheterna för den ursprungsbefolkning som bor runt berget Las Granadillas. Han har arresterats, mottagit dödshot och tvingats sitta i husarrest i försök att skrämma honom.

Wendy Lisseth Morales Gálvez, El Salvador
24-åringa Wendy Lisseth Morales Gálvez har uppmärksammat den godtyckliga kriminaliseringen av ungdomar i El Salvador, där 70 procent av de som sitter i fängelse är mellan 18 och 35 år gamla. Hon är förgrundsgestalten i en rörelse – Justicia Para Wendy – som fortsätter att avslöja fall där rättssäkerheten brustit och personer behandlats godtyckligt av rättsväsendet.

Raphael Obonyo, Kenya
Raphael Obonyo arbetar med att stärka rättigheterna för de barn och ungdomar som bor i Kenyas inofficiella bosättningar. Han har skrivit en bok om problemet och arbetar även som extern rådgivare till ungdomsrådet inom FN:s program för boende- och bebyggelsefrågor.

Abel Lara, El Salvador
Abel Lara har arbetat tillsammans med Confederation of Federations of the Agrarian Reform in El Salvador (CONFRAS) för att få igenom en lag om bekämpningsmedel som förbjuder 53 giftiga jordbrukskemikalier i El Salvador. Den nya lagen har räddat tusentals liv sedan 2013.

Lorenzo Pérez Mendoza, Guatemala
Lorenzo Pérez Mendoza är en människorättsaktivist som är aktiv inom National Council of Displaced Persons in Guatemala (CONDEG). Han har arbetat för q'eqchí-folkets rätt till land och har lyckats få armén att lämna över land till denna ursprungsbefolkning.

Juryn för De fattigas lobbyist 2017:

Ingvar Carlsson, tidigare statsminister (S), Sverige
Maria Teresa Fernández Ampié, ordförande Coordinadora de Mujeres Rurales, Nicaragua
KG Hammar, tidigare ärkebiskop vid Svenska kyrkan
Nicklas Berild Lundblad, Europachef för samhällsfrågor på Google
Grace Mtonga, ordförande Civic Forum on Housing and Habitat, Zambia
Birgitta Ohlsson, riksdagsledamot (L) och tidigare EU- och demokratiminister, Sverige
Anneli Rogeman (ordförande), vd We Effect, Sverige

We Effect är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 24 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.