Torktåliga grödor kan lindra svälten i Malawi

Torktåliga grödor kan lindra svälten i Malawi

Situationen i torkdrabbade Malawi blir allt mer allvarlig. Upp till tre miljoner människor har mycket osäker tillgång till mat. We Effect arbetar nu på skolor för att dämpa hungern och gör långsiktiga insatser med torktåliga grödor för att rädda nästa livsviktiga skörd.

– Vi ser barn som suger på plastpåsar med risavkok och äter rutten frukt för att dämpa hungern. Det är en fruktansvärd situation som snabbt kan bli ännu värre om inget görs. Slår även nästa skörd fel så hamnar landet i ett katastrofläge, säger Alarik Sandrup, We Effects landchef i Malawi.

Det allvarliga läget i Malawi bekräftas av en färsk rapport från FN:s livsmedelsprogram WFP. De rapporterar nu att uppemot 49 miljoner människor i länder i södra och östra Afrika kan drabbas av torkan, som har påverkats av El Niño. Väderfenomenet väntas pågå fyra till sex månader till.

We Effect bedriver utvecklingsprojekt i Malawi sedan tio år och har verksamhet i flera delar av landet. Sedan organisationen i december slog larm om den akuta matbristen har läget förvärrats, inte minst på grund av uteblivna regn i januari. We Effect-anställda rapporterar nu om spädbarn som dör av näringsbrist, människor som tvingas överleva på frön och skolor där hälften av eleverna tvingas stanna hemma för att leta efter mat.

Malawi rankas som ett av världens absolut fattigaste länder och den absoluta merparten av landets 16 miljoner invånare lever på landsbygden och försörjer sig på jordbruk. Därför slår torkan extra hårt mot landet. Förra årets översvämningar och torka minskade skördarna av den livsviktiga stapelfödan majs med 30 procent. Detta påverkar människors redan hårt ansträngda ekonomi och tillgång till mat. I en särskild insats hjälper nu We Effect bönder med utsäde till torktåliga grödor som kassava, ögonbönor och sötpotatis.

– Hjälpinsatserna får inte bara sträcka sig till matpaket, vi behöver också hjälpa till att förebygga att läget inte blir ännu värre. Genom att till exempel odla mer torktåliga grödor kan många bönder få en skörd även om torkan fortsätter. Det kan vara skillnaden på liv och död, säger Alarik Sandrup, We Effects landchef i Malawi.

Skolmat till 15 000 barn
We Effect riktar även hjälp mot skolelever. I ett samarbetsprojekt med malawiska staten och FNs livsmedelsprogram, WFP, får 15 000 barn lunch i skolan. Maten produceras av lokala småbrukare och betalas av WFP.

– Projektet förebygger ett vanligt problem vid hungerkriser, nämligen att internationellt matbistånd sänker den lokala marknaden och drabbar invånarna än mer. I vårt projekt med FN förebygger vi sådana problem genom att bönderna får betalt för sina grödor, säger Alarik Sandrup, We Effects landchef i Malawi.

Pressbilder bifogas. För ytterligare information – vänligen kontakta:
Alarik Sandrup, programchef för We Effect i Malawi
Telefon: +265 999 961 811, E-post: alarik.sandrup@weeffect.org

Marcus Lundstedt, pressansvarig We Effect
Telefon: 070-107 43 17, E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se

We Effect är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.