Professor Johan Rockström får Global Impact Award

Visby, 11 maj, 2010 – Idag tillkännagav World Ecological Forum vinnarna av årets Global Impact Awards. Priset uppmärksammar globala miljöinsatser och delas ut till fem av världens främsta miljökämpar.

Johan Rockström tog som enda svensk hem priset i kateorin “extraordinär miljöforskning”. I motiveringen beskrivs hans arbete som “exceptionellt tydligt, logiskt och fängslande”.

Professor Johan Rockström anses vara en av världens främsta klimatforskare och utsågs till Årets Svensk 2009. Under hans ledning tog 28 framstående internationella forskare fram planetens gränsvärden förra året. Resultaten publicerades bland annat i den vetenskapliga tidskriften Nature. Johan Rockström är också chef för Stockholm Resilience Centre och Stockholm Environment Institute (SEI).

World Ecological Forums resterande fyra priser gick till USA:s förre president Bill Clinton för hans insatser genom stiftelsen the William J. Clinton Foundation, företaget Patagonia, entreprenören Shai Agassi och journalisten Thomas J. Friedman.

Prisutdelningen kommer att ske i samband med invigningen av World Ecological Forum den 1 juli 2010. Tillställningen hålls på nyinvigda Wisby Strand Congress & Event i Visby, Gotland.

För mer information, kontakta:

Alec Arho Havrén

• alec arho havrén
  • jenny harler

Om World Ecological Forum

World Ecological Forum samlar miljömedvetna företagsledare, beslutsfattare och aktörer för att utbyta idéer och driva miljöfrågor. Årets konferens anordnas med stöd av ekokummun Gotland och Sida på Wisby Strand Congress & Event den 1‐2 juli, 2010. För att stödja hållbar tekniköverföring har World Ecological Forum också lanserat en Green Marketplace i samarbete med Tynax, världens största handelsportal för ny teknologi.

För mer information, se www.worldecologicalforum.com.

Jenny Harler

Presskontakt Kommunikationschef +46-(0)73-983 43 92