Vi driver en dialog med målgruppen, inte en monolog

Influencermarketing har kritiserats på grund av dålig transparens, mätbarhet och struktur. År 2016 startades Wehype av Robin Åström, Gustaf- och Emil Smith med målet att förbättra influenceraffären genom en egenutvecklad plattform som erbjuder streamers möjligheten till annonsörsamarbeten - allt in the name of esports. I sjätte avsnittet av podden Allt Om esport hör vi om Wehypes resa men framförallt hur man som annonsör kan aktivera sig i esporten genom influencermarketing.

”Allt Om Esport” är Sveriges första media-podd om just esport. Vad är egentligen esport och hur gör man för att aktivera sig mot målgruppen? Esporten är idag en av världens största sporter med ett estimat på över 1 miljard dollar i omsättning under 2019. Det är en bransch som bubblar som aldrig förr där fler sponsorer och annonsörer väljer att aktivera sig inom denna kategori. Podden har ett utbildande syfte där programledare Daniel Pereaux, VD för esportsbolaget Fragbite, tillsammans med intressanta gäster lyfter hela esportens eco-system. Podden produceras i samarbete med Dagens Media. Producent är Daniel Kauppinen (Fragbite)

Influencertechbolaget Wehype grundades år 2016 av Robin Åström, Gustaf- och Emil Smith ur ett gemensamt intresse för gaming och esport med viljan att skapa en bättre infrastruktur både för talang och annonsör. Man hade sedan tidigare arbetat med influencermarketing inom andra segment såsom fashion/lifestyle och sett marknadens tillväxt.

- Vi har följt streamers sedan tidigare genom vårt intresse för esport/gaming och sett hur marknaden växt. Många av de sponsorskapen som gjordes 2016 var väldigt oseriöst sammansatta utan avtal med missade utbetalningar och det var tydligt att det saknades grundläggande infrastruktur för att få processen mer friktionsfri, säger Robin Åström (CEO) i podden.

Wehype märkte snabbt att profiler och annonsörer utgått från felaktig data och kpi:er för att nå bästa möjliga resultat.

- Vi märkte ganska snabbt att det både var fel med följarantal och konstiga KPI:er, man var väldigt inne på hur många followers man har vilket är ganska orelevant då vår annonsering bygger på hur många som tittar. Man tittade på vilket land influencern var ifrån, t.ex. en svensk som talade engelska med bara visningar från USA trots det var en nordisk budget, säger Gustaf Smith (COO) i podden.

Genom ett indexeringsscript ser Wehype alla streamers som finns ute på marknaden som sedan kategoriseras i deras databas för att kunna gå så specifikt som möjligt.

- Vi indexerar alla streamers som finns där ute för att sedan segmentera de till separata målgrupper, om man då kollar på annonsörssidan så har vi möjlighet att segmentera upp olika kanaler så att de kan nå just den målgruppen som är relevant för dom, säger Robin Åström.

Hur har Wehype löst den allmänna kritik influencermarketing stått inför senaste tiden och hur kan man som annonsör aktivera sig genom streamers? Lyssna på det sjätte avsnittet av podden ”Allt Om Esport” tillsammans med Robin Åström och Gustaf Smith från Wehype.

Du hittar även ”Allt Om Esport” här:

Acast: https://aca.st/f1c788
iTunes: https://podcasts.apple.com/us/podcast/allt-om-esport/id1466529385