Hudvårdsföretaget Weleda gör sällskap med Patagonia och Ben & Jerrys
– får status som B Corp™-företag

I takt med att antalet certifieringar och märkningar inom hållbarhet ökar har den mest rigorösa, B Corp™, blivit allt mer värdefull. Endast fyra procent av företag som hävdar att verksamheten är hållbar lever upp till kraven för en B Corp-certifiering. Ett av dem är hudvårdsföretaget Weleda som nu gör sällskap med bland andra Patagonia & Ben & Jerrys.

Den ideella organisationen B Labs certifiering för hållbara företag, B Corp, beskrivs ofta som ett erkännande för företag som använder marknadens kraft för att bidra till lösningar för sociala och miljörelaterade samhällsutmaningar.

Idag är det endast ca 4 000 företag i världen i 150 branscher som klarat kraven. Certifieringen innebär att Weleda genomgått en total genomlysning av fem verksamhetsområden där över 400 kriterier verifierats. För att bli B Corp certifierad krävs det 80 poäng och Weleda kvalificerade sig med 107 poäng. Som en del i utvärderingen ingår det också att presentera en tydlig hållbarhetsplan framåt.

– Vart tredje år utför B Labs en förnyad sk impact assessment, där vi åter blir verifierade och poängsatta. Det är kul och motiverande att ha en tydlig KPI i hållbarhet att jobba mot. Även om vi gick in på relativt höga poäng redan från start, har vi en ambitiös plan att nå ännu högre poäng om tre år, säger Anders Tengelin, VD för Weleda i Norden.

Weleda har idag åtta egna biodynamiska trädgårdar samt fleråriga lokala partnerskap med odlare runt om i världen. Grunden till Weledas affärsrelation är en långsiktig och pålitlig handelsrelation med kunder och leverantörer där alla parter får rättvist betalt för sitt arbete.

– Certifieringen har sitt ursprung i Weledas grundidé om att ta ett socialt ansvar. Att vi inte bara producerar produkter, utan också skapar utvecklande arbetsplatser, nya arbetstillfällen, hållbara samarbeten och bidrar till biologisk mångfald. Vi ser det här som ett erkännande av vår verksamhets betydelse för återförsäljare, slutkonsumenter och samhälle, säger Anders Tengelin, VD för Weleda i Norden.

B Corp kröner Weledas sedan tidigare prisbelönta arbete inom hållbarhet. Året 2018 blev Weleda ett av de första hudvårdsföretagen i världen att erhålla en UEBT-certifiering för ansvarsfull utvinning av råvaror. Weleda bidrar dessutom till samtliga av FNs 17 hållbarhets- och utvecklingsmål.

- Från en nyligen genomförd opions-undersökning vet vi att 30 % av Sveriges hudvårds-konsumenter tar stor eller mycket stor hänsyn till om produkten är hållbar. För Weleda ligger hållbarhet i vårt DNA från starten för 100 år sedan, och de höga poäng vi fått i B Corp är ytterligare en bekräftelse på att vi faktiskt gör gott, säger Anders Tengelin, VD för Weleda i Norden.

FAKTA OM WELEDA
- Effektiva, naturliga och dermatologiskt testade produkter
- Använder 248 kvadratkilometer ekologiska odlingar
- 100 % NATRUE-certifierade produkter
- Minst 80 % av alla växtbaserade ingredienser är ekologiska
- 100 % UEBT certifierade för ansvarsfull utvinning av råvaror
- 100 % återvinningsbar energi används för att driva Weledas produktionsanläggningar i Tyskland, Frankrike och Schweiz
- Återvinner 98 % av allt avfall inom produktionen
- Weleda bidrar till samtliga 17 av FN:s hållbarhets- och utvecklingsmål

• weleda sustainability
  • awards

Weleda är ett hudvårdsföretag vars sortiment består av enbart naturligt certifierade produkter. Bolaget grundades 1921 i Schweiz och är utnämnt till ett av världens mest hållbara företag inom hudvård flera år i rad. Med noggrant utvalda läkeväxter från Weledas egna odlingar och nära partnerskap, garanteras en hög kvalitet och transparens genom hela tillverkningen. Produkterna är inspirerade av naturens och kroppens egen förmåga att återhämta, hjälpa och reparera sig själv, vilket ger en effektiv hudvård med välgörande egenskaper för din hudhälsa. Weleda Group har cirka 2 200 anställda i över 50 länder. 2020 uppgick försäljningen till motsvarande cirka 4,3 miljarder svenska kronor. Weleda i Norden har sitt huvudsäte i Stockholm.