Världens mest hållbara företag - för andra året i rad

För andra året i rad har Weleda blivit utsedda till världens mest hållbara företag vid The Beauty Shortlist Awards. ”Vi är givetvis otroligt glada och stolta! För Weleda är priserna värdefull feedback och en viktig vägledning av vårt engagemangsfokus, liksom för benchmarking.” - Dr. Stefan Siemer, Head Corporate Sustainability Weleda Group.

Som världsledande tillverkare av certifierad naturlig hudvård bidrar Weleda till att aktivt arbeta för rättvisa villkor, hållbara mål och biologisk mångfald genom hela produktionskedjan.

HÅLLBARA PRODUKTER
Hållbarheten i våra produkter är nära kopplad till kvalitet. Båda måste övervägas vid en produktion som är gynnsam för människor, samhälle och natur. Produktionskedjan innefattar allt från odling, skörd, råvaror fram till färdig produkt. Många växtarter i vår produktion odlas ekologiskt eller biodynamiskt i företagets egen trädgård med läkeväxter. Men större andelen råvaror kommer från samarbetspartners runt om i världen där samtliga leverantörer genomgår omfattande inspektioner och kvalifikationer.

RÄTTVISA SAMARBETEN
Vi värderar nära och rättvisa samarbeten med leverantörer. Det gör vi genom att ta ansvar för de regioner där vi arbetar och för människorna som gör det möjligt för oss att tillverka våra produkter samt att bygga en etisk ekonomi som skapar värde. En stor del av vår vinst investerar vi i att skapa arbeten, ge rättvisa löner och att ge tillbaka till naturen, i form av bland annat kvalitetssäkrade biodynamiska odlingar och förutsättningar för hållbart jordbruk. Det i sin tur skapar förutsättningar för miljö, social hållbarhet samt ekonomisk hållbarhet. Det handlar om viljan att ta ansvar för allt vi gör av alla inblandade. Weledas höga kvalitet är resultatet av en hållbar verksamhet, vilket följer de principer vi har arbetat för i snart 100 år.

Weledas miljöansvar sträcker sig från frågor om biologisk mångfald genom upphandling av råvaror, användning av naturresurser till användning av vattenresurser och avfallsledning samt minskning av växthusgasutsläpp.

The Beauty Shortlist 2019

WELEDA ÄR VÄRLDENS MEST HÅLLBARA FÖRETAG

Weleda är rankat som världens mest hållbara företag inom naturlig hudvård. Vi använder noggrant utvalda näringsrika ingredienser med vårdande egenskaper, som ger rätt förutsättningar för en hälsosam återfuktad hud med fantastisk lyster. Hemligheten bakom de effektiva hudprodukterna är hämtade i naturens fantastiska förmåga att återhämta, hjälpa och reparera sig själv. Våra produkter är 100 % naturliga, ekologiskt certifierade och dermatologiskt testade, de innehåller inga GMO-ingredienser, mineraloljor, silikoner eller parabener.

Vi ser holistiskt på skönhet och hälsa för att stärka både huden och sinnet, men arbetar också för att minimera påverkan på världen runt om oss. Det gör vi genom att aktivt arbeta för rättvisa villkor, hållbara mål och biologisk mångfald genom hela produktionskedjan. Vi tar ansvar för de regioner där vi arbetar och människorna som gör det möjligt för oss att tillverka våra produkter, och är bland annat certifierade av UEBT, som arbetar för att bevara den biologiska mångfalden.

I dag finns Weleda i 51 länder. I sortimentet finns ett stort antal naturliga produkter för kropp och ansikte anpassade efter hudtyp och behov. Bland annat den internationellt hyllade multiprodukten Skin Food som har öppnat Fashion Weeks, används av Hollywoodstjärnor världen över och har vunnit pris både för sitt hållbara innehåll och fantastiska funktion.