Wenngarn Yearling Sales – hästfest i slottsmiljö

Wenngarn Yearling Sales är en ny auktion – ägd och styrd av uppfödare. Auktionen äger rum den 16 augusti på Wenngarn slott, strax utanför Sigtuna och rymmer 90 ettåriga varmblodiga hästar. Dagen är fullspäckad med roliga aktiviteter i hästens tecken för stora och små.

-Wenngarn är en otroligt vacker plats. Vi har inspirerats av hästauktionerna i Lexington, Italien och Frankrike som ofta sker i vackra miljöer. I Sverige har traditionen sett helt annorlunda ut och här är det inte ovanligt att de äger rum på parkeringsplatser, säger Emmelie Arneng, projektledare för Wenngarn Yearling Sales.

Hästarna som presenteras på Wenngarn Yearling Sales är i världsklass och kommer från de främsta uppfödarna i Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna och Italien. Vanligtvis är hästauktioner bara till för de inom travsbranschen. Men under Wenngarn Yearling Sales kan den som vill komma till Wenngarn och titta på hästarna som står uppställda i boxar mitt på områdets stora gräsmatta. Själva auktionshallen är bara öppen för inbjudna gäster men auktionen kan följas på storbildskärmar runt hela Wenngarn, eller via en länk.

• -Vi har velat skapa en riktig hästfest med auktionen i centrum. Alla ska känna sig välkomna, både de som redan är i branschen och de som aldrig varit på en auktion tidigare, säger Emmelie.

Förutom att titta på de vackra ettåriga hästarna som ska auktioneras ut, innehåller dagsprogrammet många roliga aktiviteter för stora och små. Träffa den populära reklamfilms-ponnyn Vinnie, testa ponnyridning och körning i sulky eller provkör ett lopp i full fart i sulky eller monté på hästsimulatorn Montépyton i naturlig storlek.

Andra programpunkter är en spännande hästägardebatt, ledd av Per Skoglund, känd från TV4, och under hela dagen pågår en hästportsmässa där ett 20-tal utställare finns på plats för att visa sina produkter och tjänster.

Auktionen inleds med Wenngarn Charity Auction, en välgörenhetsauktion där pengarna går oavkortat till sex olika verksamheter som alla har gemensamt att de verkar för att skapa förutsättningar för värdefulla möten mellan hästar och människor. Wenngarn Charity Auction, sker i samarbete med ATGs initiativ Gilla Häst.

Programpunkter – Wenngarn Yearling Sales
Auktionsdag: Tisdag den 16 augusti
Familjeaktiviteter: 11:00-17:00
Visning av hästarna: Från kl 09:00
Mässan öppnar: 11.00
Framtidsdebatt: 15:00-17:00
Auktionen startar 18.00 (allmänheten kan följa auktionen via storbildskärmar runt om hela Wenngarn Logen eller via länk på wenngarn.se/yearlingsales).

Läs mer om Wenngarn Yearling Sales här

Ladda ner Wenngarn Yearling Sales e-katalogen här

För mer information, vänligen kontaktaEmmelie Arneng, projektledare för Wenngarn Yearling Sales
emmelie@wenngarn.se Telefon: 070-766 67 74