Anna-Lena Winter ger ut sitt första soloalbum "RAW" i höst!

Anna-Lena Winter ger ut sitt första soloalbum "RAW" i höst!

Skivan har växt fram i nära samarbete med Håkan Svensson (gitarr, keyboards) och Håkan Nyberg (trummor), båda från Nationalteaterns Rockorkester.

Ett första smakprov från kommande albumet RAW är singeln ”Talking in your sleep”. Det handlar om en platta med organiska kvaliteter, modernt producerad av Håkan Svensson och Pär Edwardsson (Bongo Recordings). Övriga musiker är Ulf ”Vinyl” Stenberg (keyboards) och Edwardsson (gitarr, kör). Albumet är dynamiskt mastrat i Los Angeles av Brian Lucey, som bland annat jobbat med The Black Keys, Arctic Monkeys och Dr John.

Musikaliskt pendlar innehållet mellan det tunga, råa och skitiga och det smärtsamt vackra. Även texterna har en enorm känslomässig bredd, från det melankoliska och trasiga till det sensuella eller mörkt satiriska.

"Jag gillar den blandningen. Men det finns förstås även lite grus och taggtråd i de vackra låtarna", påpekar Anna-Lena.

Inför plattan kände hon att hon fortfarande ville ha sång och berättelser i fokus, men inte göra något som hon gjort förr. Visionen föddes om ett sound som kunde få rymma skavanker och brister, men presenteras på ett modernt och genomarbetat sätt. Ett sound som fångade de mänskliga och analoga kvalitéerna men inte slog ifrån sig den nya teknikens uppenbara fördelar. I centrum finns hennes svala, men känslostarka stämma och en uppsjö av gitarrer – brötiga, skitiga, ringande och klingande. I samband med singelreleasen ”Talking in your sleep” släpps även musikvideon och Anna-Lena Winter firar detta med exklusiv releasekonsert i Tryckhallen, Falkenberg den 17 maj 2014, med väl valda låtar från kommande albumet ”RAW”.

Läs mer via: www.annalenawinter.com

För ytterligare info och download se: www.werecki.com

Singelrelease:  ”Talking in your sleep” den 17 maj 2014.

Albumrelease: ”RAW” oktober 2014.

EASTCENTRALONE - MAJ 2014.

Kontakt: Rickard Werecki Lycknert, pr@werecki.com tfn:0707-178008

werecki promotion company