Festen fortsätter i sommar med NationalTeaterns RockOrkester’s sommarturné 2014!

Efter en utsåld vårturné är det nu dags för NationalTeaterns RockOrkesters stora sommarturné. Turnépremiär blir det den 27 juni i Göteborg och totalt besöker man 11 orter runt om i landet. Tidigare har även extra orter släppts till sommarturnén och intresset är stort! På turnén kommer de även att få sällskap av Eldkvarn - med vilka de genomför två exklusiva konserter tillsammans – samt av Mikael Rickfors, Mats Ronander & Dan Hylander med band, som kommer att gästa vid fem tillfällen. Se orter och gäster för respektive ort nedan. Festen fortsätter i sommar!

Det utlovas en stor dos nostalgi och en bit svensk musikhistoria med låtar som ”Livet är en fest”, ”Bängen trålar” som många av oss diggat på fritidsgården, i gillestugan och i sommar alltså kan återuppleva live på turné! Festen fortsätter - sommarturné med Ulf Dageby, Nikke Ström, Håkan Nyberg, Mattias Hellberg, Håkan Svensson, Matilda Sjöberg och Ulf ”Vinyl” Stenberg!

Biljetterna till sommarturnén är släppta via www.nojet.se och www.ticnet.se.

telefon 077-170 70 70 samt Ticnetombud.

Turnéplan sommaren 2014: NationalTeaterns RockOrkester

27/6 Göteborg, Rest. Trädgår`n Trädgårdsföreningen (Turnépremiär) – tillsammans med Eldkvarn.

28/6 Karlstad, Mariebergsskogen

22/7 Borgholm, Slottsruinen + Rickfors, Ronander & Hylander med band.

23/7 Halmstad, Tylösand + Rickfors, Ronander & Hylander med band.

24/7 Lysekil, Havsbadsparken + Rickfors, Ronander & Hylander med band.

25/7 Varberg, Societets parken – tillsammans med Eldkvarn.

26/7 Malmö, Amiralens Utescen, Folkets park + Rickfors, Ronander & Hylander med band.

22/8 Skövde, Kyrkparken + Rickfors, Ronander & Hylander med band.

23/8 Uppsala, Katalin

28/8 Stockholm, Skansen, Sollidenscenen + Rickfors, Ronander & Hylander med band

29/8 Stenungsund, Stenungsbaden + Rickfors, Ronander & Hylander med band.

(med reservation för eventuella ändringar)

För ytterligare info samt pressbilder se: www.nojet.se alt. www.werecki.com

Läs mer om respektive artist nedan!

NÖJET KONSERT - MAJ 2014

Kontakt:

Rickard Werecki Lycknert, Presskontakt, tfn: 0707-178008 pr@werecki.com

Werecki promotion company

Björn Nohlgren, Nöjet Konsert, tfn: 0704-837310 bjorn@nojet.se

NATIONALTEATERNS ROCKORKESTER

Nationalteatern gjorde i början mindre spelningar och teateruppsättningar. 1972 kom debutalbumet Ta det som ett löfte följt av Livet är en fest som kom 1974 och innehåller flera låtar som blivit klassiker.

Låtarna var smakprov från Nationalteaterns pjäser och ursprungligen egentligen inte avsedda att framföras separat, utanför sitt sammanhang. Det verkliga politiska budskapet i vissa låtar, exempelvis Speedy Gonzales och Livet är en fest har därför ibland misstolkats. Dessa låtar har ibland kommit att betraktats som drog- och festmusik trots att det avsedda budskapet egentligen snarast varit det omvända. 1978 kom albumet Barn av vår tid, där titelspåret är en av de mest kända låtarna gruppen framfört. Ulf Dageby var nu den drivande musikaliska kraften i bandet. Sommaren 1977 var Nationalteatern en av de ledande krafterna i Tältprojektet.

1980 skildes rockgruppen från teaterverksamheten och NationalTeaterns RockOrkester bildades. Denna konstellation gav bara ut en skiva, Rövarkungens ö (1980) och genomförde året därpå en avskedsturné. Man återförenades 1991 med bejublade spelningar på Rondo i Göteborg, samt för slutsålda konserter på Trädgårdsföreningen i Göteborg och Sjöhistoriska i Stockholm. Av originalmedlemmarna i RockOrkestern återstår idag Ulf Dageby, Nikke Ström och Håkan Nyberg. År 2002 anslöt gitarristen Håkan Svensson till bandet och sedan 2005 är Mattias Hellberg sångare i Nationalteatern. Läs mer via www.nationalteatern.nu

ELDKVARN

Över fyrtio år på vägarna - bara det räcker för att imponeras av Plura Jonsson och hans mannar i Eldkvarn. 1999 listades de som århundradets fjärde bästa svenska artist, men att de dessutom levererar så sprudlande vital musik som t ex på bandets 23:e album ’De berömdas aveny’ från 2011 är rent häpnadsväckande. De senaste åren har bandet dessutom fått ett uppsving i popularitet i och med Pluras medverkan i ”Så mycket bättre” 2010 och programmen ”Pluras kök” och nu senast ”Mauro & Pluras tågluff”-

RICKFORS, RONANDER & HYLANDER Mikael Rickfors, Mats Ronander och Dan Hylander har alla tre varit ikoner, pådrivare och stöttepelare i svenskt musikliv sedan sent 60-tal/tidigt 70-tal och förutom alla de artister som de har jobbat med genom åren, så har de också i egna namn gett oss låtar som ”Vingar”, ”Skuggor I Skymningen” och ”Gör Mig Lycklig Nu” samt oräkneliga konserter och album. Nu tillsammans på samma scen, med ett knippe väl utvalda låtar och med all den energi och erfarenhet som fyra decennier i rockens tjänst kan ge.

NÖJET KONSERT

www.nojet.se