More Than a Pair släpper låten ”If I Should Lose You” Nytt jazzalbum 27 september och releaseturné hösten 2018!

Göteborgsbaserade jazzgruppen ”More Than a Pair” släpper andra singeln ”If I Should Lose You” tagen från deras kommande fullängdsalbum ”Play Some More” med release den 27 september 2018.

Liksom Charlie Parker, Nina Simone, Aretha Franklin och Frank Sinatra förälskade sig frontfigurerna från More Than a Pair, paret Pernilla Andersson Eng och Samuel Olsson i Ralph Rainger & Leo Robin’s vackra låt från 1936 och tar den här med en kärleksfull, vemodig version in i nutid!

Med det kommande albumet vill Pernilla och Samuel förföra ännu fler in i jazzens toner. Det handlar om att sprida mycket glädje och att inte tappa bort det fina i livet. Odödliga låtar varsamt bearbetade i nya kluriga arrangemang
 som gör det lätt att älska jazz. Det finns igenkänning och överraskningar. Det är skirt, det är ledsamt, det är argt och rått. Vackert, glatt och det är tre fraser scat.

Releaseturné: More Than a Pair "Play Some More" 2018

27 September Göteborg, Nefertiti

1 November Göteborg Valand, Göteborgs Classic Jazz

17 November Aneby Aneby Jazzklubb

Lyssna ”If I Should Lose You”: Klicka här...

Downloads MP3, WAV (Endast för promotion) via dropbox: Klicka här...

Recensions ex. album samt ytterligare info kontakta: pr@werecki.com läs mer www.werecki.com

Om More Than a Pair:

De möttes en regnig onsdagskväll i november. Pernilla var på ett musikställe i Göteborg med en kompis för att fira att de var klara med sitt sociologikursarbete. Samma kväll spelade Samuel på just det musikstället. Mot slutet av konserten blev det jam, Pernilla kom upp och sjöng en låt. Nu har Samuel och Pernilla två barn, radhus och ett antal spelningar i ryggen.

Pernilla Andersson Eng från de halländska skogarna är en naturbegåvning, hon har sjungit hela sitt liv och det märks. Hennes röst är okonstlad och kan utrycka värme, glädje, sensualitet, humor, vemod, ja liv i största allmänhet och, kanske viktigast av allt, hon har en fantastisk självklar och oemotståndlig rytmik.

Samuel Olsson, född i Sunne är en välkänd profil i den svenska jazzen. Spelar trumpet i Bohuslän Big Band och var en av frontfigurerna i gruppen Marmaduke. Samuel är en erfaren arrangör och ligger såklart bakom de finurligt genomarbetade arrangemangen för More Than a Pair.

Förutom Pernilla och Samuel möter vi i More Than a Pair Samuels bröder Edward Olsson och William Olsson. De tre brödernas samspel är något utöver det vanliga, man kan säga att de spelar som bröder. Edwards trumspel rymmer i princip hela jazzhistorien, hans fills är delikata och ett trumsolo är ett äventyr. William spelar här mest tenorsaxofon men kanske får vi höra något mer av de tiotal instrument han trakterar.

Stefan Wingefors, även han uppväxt i Sunne, spelar piano i gruppen. Samuel och Stefan har musicerat ihop mer eller mindre regelbundet i exempelvis Bohuslän Big Band, Sommarteatern på Gunnebo Slott och i tillfälliga jazzkonstellationer.

Kontrabasisten Yasuhito Mori flyttade från Tokyo till Göteborg tidigt 80-tal. Att kalla denne basistsom ingått i både Toots Thielemans och Stan Getz band en legend är ingen överdrift. !

More Than a Pair kommande album ”Play Some More” bjuder på vokaljazz, låtar ur The Great American Songbook, andra tilltalande låtar, mustig Swing, luftig Swing, lite New Orleans, raska tempon, en gnutta Blues, ballader, tendenser av Bop, tre gram Karibiskt. (Med möjliga spårämnen av R&B, soul) .

Läs mer via: www.morethanapair.se

NAXOS

werecki promotion company

Promotion & kommunikationsbyrå inom:
Artist, Musik, Turneér, Konserter, Teater, Nöje och Krogshower.