Nu repeteras det för fullt inför Globetrotters hyllningsturné ”Tusen bitar” med Björn Afzelius musik – Sverigeturnén gästar 22 orter!

Turnén ”Tusen bitar” är sammansatt av musikerna och kompbandet Globetrotters som i många år turnerade tillsammans med Björn Afzelius –en konsert med Björn Afzelius musik, en hyllning till en av Sveriges mest populära låtskrivare och scenartister! (se turnéplan nedan)

-Magiskt, vi repeterar just nu för fullt i Bohus studion, här arbetade Afzelius med flera produktioner, ett kärt reuionion med bandet fyllt med fantastiska minnen, jag hade äran att få turnera runt om i landet med Björn under många år. Hans musik speglar föreställningen och han känns högst närvarande, att få återberätta delar av åren tillsammans med all fantastisk musik och våra egna upplevelser, unika bilder, detta blir magiskt, vi längtar alla att åter få åka på turné med Afzelius musik, jag är glad, tacksamma och upprymd inför vad som komma skall, säger Olle Nyberg.

Med sånger som ”Sång till friheten”, ”Tusen bitar”, ”Juanita”, ”Exil” och Ikarosblev Björn Afzelius den tveklöst mest framgångsrika samhällskritiska rockartisten i sin generation. Han var vänstersångaren som nådde ut bredare än någon annan ”proggare” genom att skriva sånger som även dansbanden spelade. Två och en halv miljon sålda skivor, ständiga radiospelningar, toppattraktion på Roskildefestivalen och otaliga turnéer var bevis på framgångarna innan cancern i början av 1999 tog hans liv redan som 52-åring.

Bakom initiativet till hyllningsturnén står producenten Cenneth Sangré och Musiker/Producenten Olle Nyberg som bland annat var medlem i Motvind och turnerade med Ulf Lundell innan han därefter spelade med Globetrotters och Björn Afzelius i 15 år. Bandet består idag av Göran ”Guran” Blomgren (sång och gitarr), Patrik Lundström (gitarr och sång), Mats ”Mackan” Englund (bas och sång) och Globetrotters original medlemmar Olle Nyberg (klaviatur) och Per Melin (trummor).

Turnépremiär för ”Tusen bitar” den 14 mars 2015, totalt besöker man 22 orter runt om i hela landet, med final i Linköping den 12 april. Biljetterna via Julius Biljettservice och ticnet.se

Pressbilder samt ytterligare information via: www.werecki.com

Turnéplan: ”Tusen bitar” våren 2015

14 mars Lund, Stadsteatern (Fåtal biljetter finns!) - Extra matiné föreställning insatt!

15 mars Helsingborg, Konserthuset

18 mars Kristianstad, Konserthuset

19 mars Karlskrona, Konserthusteatern

20 mars Växjö, Konserthuset

21 mars Kalmar, Kalmarsalen

22 mars Halmstad, Teatern

24 mars Göteborg Lorensbergsteatern (Extraföreställning insatt!)

25 mars Göteborg Lorensbergsteatern (Fåtal biljetter finns!)

26 mars Borås, Folkan

27 mars Jönköping, Konserthuset

28 mars Uddevalla, Östraboteatern

29 mars Norrköping, Flygeln

1 april Luleå, Kulturens hus

2 april Umeå, Idunteatern

3 april Sundsvall, Tonhallen

4 april Östersund, Gamla Teatern

5 april Borlänge, Stora Björn

6 april Gävle, Konserthuset

8 april Stockholm, Rival (Extraföreställning insatt!)

9 april Stockholm, Rival (Fåtal biljetter finns!)

10 april Skövde, Stadsteatern (Slutsålt!)

11 april Karlstad, Scalateatern

12 april Linköping, Konsert & Kongress

(med reservation för eventuella ändringar)

Sangré Event & Julius Production – Mars 2015

Presskontakt: Rickard Werecki Lycknert, pr@werecki.com tfn:0707-178008

Producent: Cenneth Sangré tfn: 0707-108550 och Julius Malmström tfn: 046-280 45 00.

werecki promotion company – www.werecki.com