Pontus Platin släpper spänningensromanen "Vargängeln"!

Pontus Platin släpper spänningensromanen "Vargängeln"!

Pontus Platin har framgångsrikt sedan slutet av 1970-talet varit verksam som textförfattare, scenartist, kompositör och konstnär. Nu debuterar han med sin första spänningsroman "Vargängeln" med bokrelease den 4:e oktober 2023.

Boken "Vargängeln" är en annorlunda spänningsroman, där läsaren redan från första sidan får veta vem mördaren är och får följa med på förövarens svensktoppsackompanjerande roadtrip. Historien berättas till stora delar av Vargängeln själv, som med lättsam ton beskriver sin ohyggliga gärning. Läsaren ställs inför en helt oväntad upplösning där ingenting är vad man trodde.

För fysiska recensionsexemplar samt intervjuförfrågningar kontakta oss gärna.

Pontus Platins karriär är både bred och mångfacetterad. Han började som fotomodell på 1970-talet och var toppstudent på Balettakademien i Stockholm. Pontus var kabaréskådespelare och fortsatte som dansare och koreograf i "After Dark". Han ledde det enormt populära tv-programmet "Häftig Fredag" och deltog i "Schlagerfestivalen" (som det hette då) 1979. Pontus har under åren haft huvudrollen i flera musikaler, bl a som Dr Frank N Furter i "The Rocky Horror Show" och haft äran samt förmånen att dela scen med några av Sveriges största artister, såsom Jan Malmsjö, Magnus Härenstam", Lill Lindfors, Anne-Lie Rydé med flera.

"Mina texter och textöversättningar används av flertalet svenska artister. Skrivandet har alltid varit en central del i mitt liv. Sång- och showtexter, översättningar och fria tolkningar av bland annat Jacques Brel eller musikalen Cyrano, pop- och rocktexter med mera. Jag har alltid fascinerats av det skrivna ordet och hur det kan roa, eller oroa, läsaren", säger Pontus Platin.

Vargängeln: Någonting fasansfullt händer i Bergslagen. En efter en mördas personer med koppling till illegal vargjakt. Metodiskt, kallblodigt och ibland under tortyr tas de daga av en ensam gärningsman - Vargängeln.

Polisen kan bara följa de blodiga spåren efter seriemördaren, som hela tiden ligger steget före. Det är lika svårt att fånga Vargängeln som det är att de illegala jägarna i Bergslagens skogar, där ingen vågar vittna och alla skyddar varandra.

Sammanfattning av boken: Vad händer om en fullkomlig galning får nog och faktiskt gör något som ingen frisk person skulle göra, eller våga göra?

Vargängeln är en svensktoppsackompanjerad roadtrip där bokens fullständigt empatibefriade protagonist i lugn och ro tar på sig ansvaret att döda fyrtioen illegala vargjägare. Det är en bak- och framvänd spänningsroman, eftersom vi redan på första sidan får veta vem som är mördaren och får följa med på förövarens mordodyssé.

Enligt Vargängeln har vargjägarna förverkat sin rätt att leva. De jagar vargar illegalt på det mest horribla sätt, ergo, de ska dö.

Två unga reportrar, som av en slump kommer i kontakt med Vargängeln, blir en länk mellan mördaren och polisen och dras som ofrivilliga spelbrickor in i Vargängelns slutgiltiga uppgörelse med den förmögne varghatande industrimagnaten. Polisen står handfallna eftersom det är lika svårt att fånga den illusoriska Vargängeln som det är att få fatt på de illegala vargjägarna i de djupa mörka Bergslagsskogarna, där ingen vågar vittna och alla skyddar varandra. Polisen kan bara hjälplöst följa de våldsamma spåren av de avrättade jägarna. Läsaren ställs inför en fullkomligt oväntad upplösning där ingenting är vad man trodde.

Berättelsen är delvis ihopfabulerad av verkliga personer och händelser och är inspirerad av senaste årens infekterade diskussioner om vargens vara eller icke-vara.

PONTUS PLATIN

PR och promotion ansvarig: Rickard Werecki tfn: 0707178008 pr@werecki.com