Popmakaren Erik Koskinen släpper nytt soloalbum den 28 september - på svenska!

Popmakaren Erik Koskinen släpper nytt soloalbum den 28 september - på svenska!

Det är 20 år sedan första soloalbumet. Nu är han tillbaka, med nytt, på Svenska och på allvar!

Nu släpps sommarsingeln ”Innan Tystnaden” tagen från kommande soloalbumet.

Lyssna via Spotify här!

- ”Nu ser jag framemot att få släppa nya soloskivan. Jag har landat mitt i livet, turnerat runt om i landet med humorgruppen Lars Vegas Trio och med mig har jag alltid haft en popskiva i bagaget. Det är 20 år sedan sist. Albumet får titeln ”En grop i taget”, säger Erik Koskinen.

När Erik Koskinen släpper sitt nya album är det 20 år sedan hans förra soloplatta kom. Erik var en popmakare som hade ögonen på sig. Plattorna med hans gamla band ZaraSorg drog till sig uppmärksamhet från landets kritikerkår, men av popkarriären blev det bara en soloplatta.

Nya albumet ”En grop i taget” är ett album med starka popmelodier i lätt tillgängligt utförande, med tid både för eftertänksamhet, reflektion, hjärta och smärta. Sommarsingeln ”Innan Tystnaden” släpps den 19 juni 2015 och är ett smakprov från kommande soloalbumet!

Erik Koskinens soloalbum ”En grop i taget” ställer frågor kring att bli sviken, att älska och att våga vara öppen i en stundtals cynisk verklighet. Albumet handlar om att bli vuxen och att hålla drömmarna vid liv.

När producenten Björn Höglund kontaktade Erik förra sommaren, och undrade om det inte var dags för ett album, var det startskottet på en kreativ resa. Albumet är inspelat främst i Björns studio med musiker från bl.a. Hoven Droven, Ellen Sundberg Band, Rongedal, samt systrarna Kempff från legendariska Chattanooga.

- ”För mig har det känts bra att skriva texter som vuxen mede erfarenheter i bagaget, mitt mål med texterna har varit att skriva om sånt som känns relevant på ett lite djupare plan menar Erik. Jag vill kombinera bra pop med texter som folk kan relatera till. De flesta har blivit svikna nån gång och de flesta kan känna sig sköra i ett hårt klimat då och då. Och de flesta har snuddat vid känslan att man kan göra allt för nån annan.” säger Erik.

När Erik var 10 år fick han ett svart piano av sin mamma, och vid det satt han i många timmar tills han startade sitt första popband Zarasorg. I tonåren mötte Erik Lars Gustafsson och skrev musikaler hemma i Östersund parallellt som hans band Zarasorg blev veckans singel i Expressen och deltog på TV:s listan. Tillsammans med Lars startade äventyret med Lars Vegas Trio som slog igenom brett i början på 90-talet. Erik släppte även 2 singlar på Alpha/Sony som blev radiofavoriter under denna period.

1995 kom så äntligen Erik första soloalbum ”Små Explosioner”. Efter år av resande och sökande i Indien landade Erik i Stockholm skrev ”Låt det vara kul” och ”Sjung sjung sjung” till Lars Vegas Trio och uppträdde på Bingolotto och Allsång på skansen. Via film och reklamfilmsmusik, och barnmusik till Martin Widmarks böcker, har det äntligen blivit dags igen för Eriks hemmadomän; Pop på svenska!

Albumrelease: Erik Koskinen ”En grop i taget” den 28 september 2015.

KOSKINEN MUSIC / SPINNUP

Läs mer: www.erikkoskinen.se

Pressinfo, pressbilder och downloads se: www.werecki.com

Presskontakt: Rickard werecki Lycknert, tfn:0707-178008 pr@werecki.com