TOP CATS SLÄPPER NYTT I EGEN REGI –NYA SKIVAN ”KICK DOWN” ANLÄNDER DEN 1 APRIL!

TOP CATS SLÄPPER NYTT I EGEN REGI –NYA SKIVAN ”KICK DOWN” ANLÄNDER DEN 1 APRIL!

Mycket nytt på kommande albumet utlovas när Top Cats inleder ett nytt spännande samarbete med en av deras stora inde-pophjältar Timo Räisänen som specialskrivit en låt på Top Cats kommande album och för första gången har bandet själva skrivit flertalet av de nya låtarna!

Ett första smakprov från Top Cats kommande album är singeln Howlin’ Mama, skriven av bandets huvudsaklige producent Mårten Eriksson tillsammans med sin fru Lina Eriksson och den välrenommerade låtskrivaren och producenten Lasse Andersson, som bland annat har producerat Tomas Ledins mest framgångsrika album. Singeln Howlin' Mama är en avskalad, rockabillydänga med sväng och attityd.

Exklusiv förhandsvisning video via Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Kfacn18G9fc

-Det blir överlag lite mer avskalat och ”in your face” på den nya plattan ”Kick down”. Mindre ”ljudvägg” där varje instrument får mer utrymme. Det låter stort, men lättare att höra alla detaljer, avslöjar gitarristen Fredrik Lilja.

Med nya albumet avslutar även Top Cats samarbetet med Warner Music för att själva gå vidare och bli sina egna med TC Entertainment.

-Att band tar kontrollen över sina inspelningar och beslut är inget ovanligt i dagens musikbransch och gruppen betonar att det inte ligger några samarbetssvårigheter bakom. Säger Jon Kleppens.

OM TOP CATS:

Top Cats förenar melodiös popkänsla, rock’n’roll och rockabilly till en mix som känns både tidlös och fräsch. Deras rötter finns i sent 50-tal och tidigt 60-tal. Bandet har spelat ända sedan de tidiga tonåren. Första gången vi hörde talas om dem var via dokumentärfilmen Raggarliv. Elva år in i bandets existens kom genombrottet, med Melodifestivalsskrällen Baby Doll, som nådde sjätte plats i finalen i Globen 2012. Baby Doll hamnade på den följande skivan No More Heartache, som belönades med en guldskiva. Året därpå släpptes bandets andra albumet Smashing to the Ground.

Läs mer: www.topcats.se

Singelrelease: ”Howlin’ Mama” den 18 februari 2015.

Albumrelease: ”Kick Down” den 1 april 2015.

Pressbilder, pressinfo samt downloads via: www.werecki.com

TC ENTERTAINMENT, GINZA MUSIC, ATENZIA, FIREFLY februari 2015

Presskontakt: Rickard Werecki Lycknert tfn:0707-178008 pr@werecki.com