Nyhet -

WEREL LANSERAR KOMPLETT LEASING-PAKET FÖR SOLKRAFT MED LAGRING OCH DELNINGSEKONOMI

Werels Nordic Light Package är den första kompletta plug-and-play lösningen för produktion, lagring och delning av solenergi i Sverige. Werel planerar att sälja och installera 10 000 paket för leasing till hushåll i Norden med start 2017.

- Werel levererar och installerar hela paketet. Kunden slippar allt krångel och får sitt eget solkraftverk hemma till en månadskostnad som matchar den gamla elräkningen. Alla enheter kopplas dessutom samman i ett smart nätverk som med hjälp av Werels smartaalgoritmer producerar, lagrar och delar el utan att kunden behöver göra någonting. På sikt kommer det här att bli Sveriges största solkraftverk som ger våra kunder gratis el, som dessutom är garanterat ren och grön på riktigt, säger Peter Swartling, VD och medgrundare av Werel.

Werel Nordic Light Package består av ett leasing-paket som innehåller solceller, batteri och en smart enhet. Den smarta enheten kan dessutom kommunicera med alla andra enheter inom Werel-nätverket och byta och handla el enligt principerna för delningsekonomi.

– Det här är det första stora steget mot framtidens energi och framtiden sätt att leva. El är en produkt som på sikt kommer att vara gratis, helt ren och finnas i överflöd när tillräckligt många hushåll producerar, lagrar och delar sin egen energi. Då blir förutsättningarna i vårt samhälle ganska annorlunda mot idag. Det den resan Werel vill vara med på och starta, säger Peter Swartling, VD och medgrundare av Werel.

ETT KOMPLETT LEASING-PAKET

Nordic Light kommer enbart att marknadsföras som ett leasing-erbjudande. Kunden slipper då investeringskostnaderna som bara för solceller och batteri med likvärdig prestanda kostar omkring 250 000 kronor för en normalvilla i Sverige.

Leasingkostnaden för Nordic Light Package är en fast månadskostnad från 1499 kronor där all nödvändig utrustning och montering ingår. Leasingavtalet löper över tio år, därefter blir all egen solenergi helt gratis för kunden.

– Nordic Light Package är ett slags Sverigepaket som bygger på att göra allt så enkelt som möjligt för kunden. Werel tar hand om allt krångel genom ett vanligt leasingavtal. Kunden slipper då investeringskostnaden, slipper transportera och montera all utrustning, och slipper hantera all byråkrati som krävs för att komma igång. Sedan är det fast månadsavgift för utrustningen som gäller, året runt. Och garanterat ren el som på sikt kan bli helt gratis. Det är inte bara enkelt och billigt utan också sjukt smart, säger Peter Swartling.

Paketet innehåller 60 kvm solceller, ett batteri för lagring av 5-15 kWh och en smart enhet som själv planerar för lagring och konsumtion av egenproducerad el baserat på familjens rutiner.

Enheten är dessutom sammankopplad med alla andra smarta enheter inom Werels Nordic Light-nätverk som tillsammans bildar ett stort solkraftverk med stor lagringskapacitet. Den smarta enheten kommunicerar själv med alla andra smarta enheter inom Werelnätverket.

TEKNIK FÖR DELNINGSEKONOMI

Den el som kunden inte konsumerar byts inom Werelnätverket. På så sätt kan kunden bygga upp ett tillgodohavande av el under sommarhalvåret när den egna produktionen vida överstiger den egna konsumtionen, för att sedan bytas tillbaka under vinterhalvåret när den egna produktionen inte alltid räcker till.

Ju större Werels Nordic Light-nätverk blir, desto mindre kommer behovet av extern el in i nätverket att vara.

– Den här modellen med produktion och delning blir starkare och renare för varje ny enhet som läggs till. Men redan ett litet nätverk med några hundra enheter kommer att kunna opera helt autonomt under stora delar av året. Det viktigaste för oss har varit utvecklingen av våra unika algoritmer i kombination med de bästa leverantörerna av hårdvara, säger Alexander Mathisen Öhman som är ansvarig för utveckling av mjukvara och tekniskt koncept och baserad på halvtid i Kalifornien.

Werel skapar också en community där alla kunder i nätverket kopplas samman som medlemmar för att kunna låna och låna ut ström till varandra.

– Decentraliseringen av energiindustrin och introduktionen av mikroproduktion i kombination med lagring och delningsekonomi är den största förändringen av en hel bransch sedan introduktionen av persondatorn, internet och mobiltelefonen. Vi är här för att förändra. Werels modell för delning av el kommer att förflytta synsättet på vad ett elbolag är, säger Alexander Mathisen Öhman.

LÖSER KLIMATHOTET

Nordic Light Package är Werels svar på de allvarliga energiutmaningar och klimathot som Europa och världen står inför.

Enligt Parisavtalet som världens ledare enats kring handlar det främst om att begränsa utsläppen, att anpassa samhällen och att skapa tillgång till medel för att världen ska bromsa den globala uppvärmningen och skapa en hållbar utveckling.

– Werels Nordic Light Package adresserar samtliga dessa tre områden: Solceller löser utsläppen, smarta hem och delningsekonomi anpassar samhällen och vi löser problemet kring medel för investering genom att vi erbjuder leasing. Det här handlar i grunden om att börja bygga om vårt samhälle och framtidssäkra det för våra barn och barnbarn som ska leva in i 2100-talet, säger Peter Swartling.

FAKTA OM WERELS NORDIC LIGHT PACKAGE

• Nordic Light är ett leasingpaket med solceller, batteri och smart enhet för delning
  • Kunden slipper investeringskostnader och höjer samtidigt värdet på sin fastighet
  • Werels personal monterar all utrustning och kopplar upp mot Werel-nätverket på en arbetsdag
  • Månadskostnaden för utrustningen om 1499 kronor, är beräknad på en genomsnittlig svensk
    villa/radhus. Månadskostnaden kan komma att variera beroende på hushållets behov.
  • Alla Werels Nordic-Light kunder ingår i ett enda nätverk som möjliggör delning och byte av el vid behov
  • Kundens överproduktion alternativt underproduktion justeras autonomt
  • Den smarta enheten planerar, lagrar och byter el utan att kunden behöver göra något
  • Efter det tioåriga leasing-avtalets utgång blir kundens kostnad för solel noll kronor