Sex av tio vill att företagen deltar mer i debatten

Sex av tio vill att företagen deltar mer i debatten

Sex av tio svenskar, 58 procent, vill att företagen ska delta mer i samhällsdebatten. Bara 16 procent tycker att företagen ska delta mindre i debatten. Det visar en ny Verianundersökning beställd av pr-byrån Westander.

– När ett företag tar ställning i samhällsfrågor med en tydlig koppling till den egna verksamheten så välkomnas detta generellt. En stor majoritet av svenskarna vill att företagen ska delta mer i samhällsdebatten, säger Westanders vd Patrik Westander.

Sverigedemokrater och centerpartister står längst ifrån varandra i frågan. Bara varannan SD-väljare, 52 procent, är positiv till att företagen deltar mer i debatten. Bland Centerpartiets väljare tycker hela 79 procent att företagen ska delta mer i samhällsdebatten, medan 8 procent vill att de deltar mindre.

– Stora samhällsutmaningar, som klimatkrisen och integrationen, kommer inte att finna sin lösning utan all den kompetens, innovationskraft och resursstyrka som finns i företagen. Samhällsengagerade människor tänker mer långsiktigt, får ökad kunskap och ser affärsmöjligheter som också bidrar till att lösa samhällsproblem, säger Patrik Westander.

– När samhällsengagerad kommunikation är som bäst är samhällsfrågan affärskritisk, samtidigt som företaget har både expertkompetens inom området och en uttalad ambition om att bidra till en positiv samhällsutveckling, säger Patrik Westander.

Verian genomförde undersökningen den 9–19 februari 2024 som en webbaserad undersökning. 1 000 personer besvarade den här frågan: ”Samhällsengagerad kommunikation innebär att företag tar ställning i samhällsfrågor med ett budskap som är väl förankrat i kärnverksamheten. Tycker du att svenska företag ska delta mer eller mindre i samhällsdebatten?”

”Mer” svarade 58 procent, fördelade på ”mycket mer” (17 procent) och ”lite mer” (42 procent). ”Mindre” svarade 16 procent, fördelade på ”lite mindre” (10 procent) och ”mycket mindre” (7 procent). ”Tveksam, vet ej” svarade 26 procent.

Här kan du läsa hela Verianundersökningen
.

Patrik Westander, vd på Westander, 073-687 82 55, patrik@westander.se

Westander hjälper företag att kommunicera på andra sätt än genom köpt reklamutrymme, ofta med målet att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut. Bland Westanders uppdragsgivare finns Apotek Hjärtat, Bankomat, Collectum, Cramo, Hjärt-Lungfonden, Jumpyard, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Nelson Garden, Ragn-Sells, RWE Renewables Sweden, Sobona och Visma.