​Westander minskar med 13 procent

​Westander minskar med 13 procent

Pr-byrån Westanders byråintäkt under 2020 blev 45,3 miljoner kronor, en minskning med 6,9 miljoner eller 13 procent jämfört med 2019. Byråintäkten per anställd minskade från 1,6 till 1,5 miljoner.

– Vi är stolta och glada över att Westander har klarat coronakrisen så bra, utan att ha sökt en krona i statligt företagsstöd. Med den här ekonomiska stabiliteten i ryggen och en förväntad återgång till normalitet ska vi nu satsa på rekrytering under 2021, säger vd Patrik Westander.

Westanders byråintäkt har de senaste åren ökat med 6 procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 45 miljoner 2020. Företag svarade förra året för 64 procent av byråintäkten, medan intresseorganisationer stod för 31 procent och myndigheter för resterande 5 procent.

– Vi har som mål att växa med 10 procent i byråintäkt per år. Hacket i tillväxtkurvan under 2020 handlar i första hand om att coronakrisen skapade en ryckighet i efterfrågan under året, säger Patrik Westander.

Coronakrisen påverkade Westanders verksamhet som mest under maj och november 2020, då intäkterna föll med 37 respektive 30 procent. Efterfrågan vände i båda fallen snabbt uppåt under juni och december, då intäkterna ökade med 9 respektive 5 procent jämfört med motsvarande månader 2019.

Westanders långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer. Vårens rekryteringskampanj pågår för fullt, med sista ansökningsdag den 21 januari.

Westanders resultat för 2020 publiceras den 19 januari.

Patrik Westander, vd på Westander, 073-687 82 55, patrik@westander.se

Beställ kostnadsfritt enstaka exemplar av Pr-handboken 2021 eller ladda ner den här.

Pr handlar om att kommunicera på andra sätt än genom köpt reklamutrymme. Westander hjälper företag och organisationer att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten. Bland Westanders uppdragsgivare finns Bankomat, Hjärt-Lungfonden, Håll Sverige Rent, IVL Svenska Miljöinstitutet, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Ragn-Sells, Sekab, UC och Visma.