Westanders vinst ökar

Westanders vinst ökar

Pr-byrån Westanders rörelseresultat under 2018 blev rekordstora 9,9 miljoner kronor, en ökning med 1,9 miljoner eller 23 procent jämfört med 2017. Vinstdelningen till de anställda blir därmed 3,9 miljoner.

Westanders vinstdelning innebär att 40 procent av rörelseresultatet delas ut i form av bonus till personalen – lika för alla anställda. Den anställda som jobbat heltid hela året får därmed en bonus på 96 000 kr, en ökning jämfört med förra årets bonus på 90 000 kronor.

– Alla parter tjänar på en vinstdelning som uppmuntrar till prestationsinriktat samarbete. Den vinst vi som byråägare ger upp kortsiktigt vinner vi tillbaka långsiktigt i form av ökad kvalitet och nöjda uppdragsgivare, säger Westanders vd Patrik Westander.

Sju av de senaste tio åren har Westander utsetts till Årets stora pr-byrå i analysföretaget Regis kundundersökning. Westander vill vara pr-branschens bästa arbetsplats, inte minst för högpresterande småbarnsföräldrar.

– Vår filosofi är att man ska kunna ha ett roligt, ansvarsfullt och krävande arbete, utan att behöva jobba övertid, säger Patrik Westander.

Westanders byråintäkt har de senaste åren ökat med 9 procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 47 miljoner 2018. Vårens rekryteringskampanj pågår för fullt, med sista ansökningsdag den 24 januari.

Patrik Westander, vd på Westander, 073-687 82 55, patrik@westander.se

Beställ kostnadsfritt enstaka exemplar av Pr-handboken 2019 eller ladda ner den här.

Westander hjälper företag och organisationer att skapa publicitet, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten. Bland Westanders uppdragsgivare finns Bankomat, Brandskyddsföreningen, Hjärt-Lungfonden, Håll Sverige Rent, IVL Svenska Miljöinstitutet, Sekab och Visma.

Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten

Westander hjälper företag och organisationer att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten.

Pr-byrån grundades år 2000 av två bröder, Henrik och Patrik Westander, den ena fredsaktivist och den andra oljebolagsdirektör. Vi är i dag cirka 40 anställda med olika bakgrund, främst från områden som politik, journalistik, ledarskap, företagande och marknadsföring.

Westander har varje år sedan starten varit ett lönsamt företag. Byråintäkten har de senaste åren ökat med 9 procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 45 miljoner 2020. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.

De senaste tio åren har vi vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå. Vi vill vinna ännu fler.