De sociala relationerna är viktiga i arbetet som arkitekt. Allt går smidigare om man kan prata med varandra, menar Fredrik Rosell, nybliven delägare i Wester+Elsner arkitekter.

Wester+Elsner arkitekter får en ny engagerad delägare

Det är Fredrik Rosell som nu går in i ägarkollektivet, efter många år som uppdragsansvarig arkitekt.

”Jag känner en stark lojalitet till företaget, vilket borgar för att vi kan fortsätta tänka långsiktigt tillsammans. Vi tror på framtiden”, säger han.

Just den här dagen är Fredrik Rosell på väg från huvudkontoret i Stockholm till Mora och Hudiksvall för att träffa beställare och samarbetspartners. Han tycker om att resa och se sig om i landet, men framför allt vill han ha markkontakt på de platser som hans team är med och utvecklar – och träffas fysiskt med dem han jobbar för. Fredrik är mycket social, vilket är en styrka hos en arkitekt.

– Ja, det tror jag verkligen. Glädjen i att träffa andra människor är hjälpsamt i det här yrket. När man har en god relation är det lättare att prata om saker, vilket är särskilt viktigt i komplicerade processer, säger han.

Fredrik Rosell har arbetat på Wester+Elsner sedan 2007 och varit uppdragsansvarig arkitekt sedan 2015. Han är inblandad i flera projekt längs Norrlandskusten, däribland tingsrätterna i Hälsingland och Ångermanland. För några år sedan var han drivande i uppstarten av Wester+Elsners Göteborgskontor. I och med delägarskapet ser han fram emot att utveckla sina kunskaper inom affärsutveckling.

– Jag tror att inlärningskurvan kommer att vara brant. Det ska bli jätteroligt att fördjupa sig mer i företagandet och även engagera mig i rollen som arbetsgivare. Ända sedan Wester+Elsner grundades har trivseln på arbetsplatsen varit en vinnande faktor och det arvet vill jag värna om, säger han.

Sedan tidigare består ägarkollektivet av Ola Larsson, Anna Du Rietz, Ivar Kandell, Kajsa Axelsson, Christian Merkel och Fredrik Elsner – som är grundare, vd och majoritetsägare. Så här säger han om sin namne:

– Fredrik är en dedikerad och extremt kunnig arkitekt och dessutom en positiv människa. Det känns självklart och roligt att välkomna honom i delägarkretsen på Wester+Elsner arkitekter. Nu ser vi fram emot att hantera branschens utmaningar på bästa sätt tillsammans och ta nya kliv framåt.

Mer om Fredrik Rosell
Född: 1971 på Öckerö, en skärgårdskommun utanför Göteborg.
Uppväxt: Flyttade som trettonåring till Singapore, där pappan fått arbete inom skeppsindustrin. Erfarenheterna av att som ung resa mycket och möta människor från hela världen, har präglat hans personlighet.
Utbildning: Studerade till civilarkitekt i norska Bergen på nittiotalet.
Arkitektur han uppskattar: Fascineras av träarkitektur och tycker att vi har mycket att lära av äldre byggnadstraditioner – kunskap som delvis gått förlorad i vår industrialiseringsiver.
Kuriosa: Gillar musik från hela världen och har många instrument hemma. Spelar trummor i kontorsbandet.