White utforskar gränslandet mellan arkitektur och mode

Under årets modevecka i Paris visas det bästa av svenskt mode upp på Svenska Institutets ”Swedish Fashion Now”. I trädgården hos Svenska Institutet har White arkitekter gestaltat gränslandet mellan mode och arkitektur med ett överdimensionerat pärlhalsband.

Svenska Institutets ”Swedish Fashion Now” har under modeveckan visat upp en del av Sverige i hjärtat av Paris med de nya kollektionerna för bland andra BACK, House of Dagmar, Hope och Diana Orving. I trädgården har White har skapat en mötesplats. En accessoar har förvandlats från något intimt man bär närmast kroppen till en inbjudande miljö att dela med andra. Gränslandet mellan mode och arkitektur. Det överdimensionerade pärlhalsbandet representerar också modebranschens resa mot längre kollektionscykler, bättre material och återvinningsbarhet.

- Vi har tillsammans med det danska textilinnovationsföretaget Kvadrat använt utgående tyger för att göra en installation, en yta för att umgås. Pärlorna i halsbandet fylldes med luft istället för syntetiska material för att minska utsläppen vid transporter, säger Annika Grottell från White arkitekter och ansvarig för installationen och utställningen.

White har format samtliga utställningsytor i Svenska Institutets lokaler i återanvända material, som även ska fortsätta att återanvändas. Installationen i form av halsbandet gör premiär under modeveckan, men kommer sedan att tas vidare runt om i världen, vilket görs möjligt av den uppblåsbara lösningen.

- Det händer väldigt mycket hos Svenska Institutet i Paris under den här modeveckan. Vi ser hela området som ett stort smyckeskrin, och halsbandet är vår juvel, säger Annika Grottell.

• Bygg, fastighet

White är ett av Skandinaviens ledande arkitektkontor och det tredje största i Europa. Vi tror på arkitektur som berör människor och som stödjer hållbara livsmönster. Tillsammans är vi över 900 medarbetare på 15 kontor i Sverige, Danmark, Norge och England.

Maria Gertell

Presskontakt Press- och PR-ansvarig 070 588 65 00