Nytt forskningsprojekt ska göra svensk digital plattform världsledande inom medarbetardriven innovation

Målet med forskningsprojektet är att med hjälp av ny kunskap utveckla ett effektivt beslutsstöd som kan användas i sociala innovations- och idéutvecklingsprocesser.
En satsning som ligger helt rätt i tiden, säger Mats Magnusson, professor i produktinnovationsteknik på KTH.

– Vi har nyligen avslutat forskningsprojektet ”Managing Collaborative Ideation Dynamics” här på KTH där vi konstaterade att det behövs mer kunskap om hur evaluering och beslut av idéer kan göras effektivt,fortsätter Mats Magnusson, som tillsammans med sin forskargrupp på KTH nu samarbetar med Åreföretaget Idea2Innovation i det här nya projektet.Idea2Innovation har sedan tidigare tagit fram en digital plattform för att involvera och engagera medarbetare i sociala innovations- och idéutvecklingsprocesser. Idag har man kunder som bl.a. världens största tillverkare av luftfilter, Camfil AB, Sveriges största medlemsförening Friskis&Svettis Stockholm och börsnoterade SkiStar. Med detta forskningsprojekt vill man vidareutveckla plattformen genom att gifta ihop de erfarenheter företaget, och deras kunder, har med ny akademisk och teknisk kunskap. Målet är att kunna leverera marknadens effektivaste beslutsstöd och göra Sverige världsledande inom medarbetardriven innovation.

– Även om många redan har bra och fungerande innovationsprocesser så är slutfasen, att välja ut, prioritera och besluta om idéer, ofta en stor utmaning. Med detta nya beslutsstöd hoppas vi kunna bidra till att organisationer kan nyttja sin fulla innovationspotential. Att ta väl avvägda beslut är en avgörande faktor när det kommer till förmågan att utveckla och utvecklas, säger Jakob Lindvall, vd Idea2Innovation.

Jakob Lindvall, vd Idea2InnovationTel +46 70 825 90 10
E-postjakob.lindvall@i2i.se

Mats Magnusson, professor KTH
Tel +46 70 952 10 64
E-post matsmag@kth.se

WIDE är en digital plattform för medarbetardriven innovation som skapats och utvecklas av Idea2Innovation Sweden AB – ett idédrivet företag med passion för innovation och framgång för sina kunder. Bolaget grundades 2010 och har huvudkontor i Åre och utveckling i Östersund. Säljkontor finns i Stockholm, Norrköping och Göteborg. WIDE är marknadsledande i Sverige och flerfaldigt belönat.

• Innovationer, uppfinningar