Widespace först i Sverige med nytt mobilt annonsformat. Placerar digital kupong direkt i din iPhone’s Passbook.

Mobila premiumnätverket Widespace, har i dagarna lanserat ett nytt annonsformat som gör det möjligt att via ett klick i en mobil banner ladda ned en kupong till sin iPhone. Ett snyggt och enkelt förfarande som ger användaren direkt tillgång till erbjudandet, och ett bra sätt att koppla samman annonsering med konvertering för annonsören. Rabattkupongerna kan även känna av användarens position och då meddela när denne befinner sig i närheten av en butik/återförsäljare/restaurang där erbjudandet kan lösas in.

Först ut är McDonald’s. Detta är troligtvis den första kampanjen av sitt slag i Sverige, om inte i Skandinavien.

I iOS 6-releasen, släppte Apple Passbook, en app som ska samla alla biljetter, rabattkuponger, kundkort m.m. på iPhone. Detta spås bli en stor framgång och nu erbjuder Widespace ett annonsformat som drar nytta av denna app.

”Det finns ett stort intresse från annonsörer att driva kampanjer med så få trösklar som möjligt för kunden. Vårt annonsformat gör det barnsligt enkelt för användaren, vilket självfallet bidrar till ökad interaktion. Vi kan också se att klickfrekvensen på annonser med direkta erbjudanden är mycket högre än i en ordinarie mobilkampanj. Det är precis denna typ av format som verkligen drar nytta av mobilens möjligheter och det faktum att det är en ”on the go”-kanal som ingen annan”, säger Toni Kaski, försäljningschef på Widespace.

För mer information kontakta Henric Ehrenblad, grundare och vice VD, Widespace. Henric.ehrenblad@widespace.com, +46 70 757 47 88.

• appar
  • mobil reklam
  • mobil marknadsföring
  • mobil annonsering

Widespace är Nordens ledande annonsnätverk i mobilen. Företaget riktar sig mot både stora och små annonsörer som vill marknadsföra sig i de mest populära mobila applikationerna och sajterna. Företaget levererar hundratals miljoner annonser i veckan i över 100 länder. Widespace grundades i mars 2007 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Ytterligare kontor i Oslo, Helsingfors, Hamburg, Amsterdam och Paris.