Widespace i strategisk storaffär med franska mediejättar

Franska mediesamarbetet La Place Media – där bland annat Eurosport, Le Figaro, Elle, Cosmopolitan och Paris Match ingår - hör till pionjärerna och förebilder för de allt fler traditionella publicister som nu ingår samarbete för att utmana jättarna Google och Facebook. Nu väljer Frankrikes största publicister Widespace Summit marketplace för att ta upp kampen också i mobilen.

La Place Media grundades 2012 för att vässa franska publicisters förmåga att öka sina digitala intäkter och skapa större bredd och räckvidd genom ett samlat programmatiskt annonserbjudande. Huvudägare är TF1 Publicité, Figaro Medias, France Television Publicité, Amaury Médias and Lagardere Publicité och över 250 publicister är idag anslutna till La Place Media, som även har blivit förebild för en rad liknande samarbeten på den internationella arenan.

Med hjälp av Widespace Summit marketplace vässar nu de franska pionjärerna sitt erbjudande i mobilen och skapar ökade möjligheter för medlemmarna att tjäna mer pengar på attraktivt innehåll. Widespace Summit marketplace gör det möjligt för traditionella publicister att konkurrera på samma villkor med jättarna Facebook och Google, genom en teknik utvecklad direkt för programmatiska köp i mobilen.

– För den globala mediebranschen är La Place Media ett bevis på hur samarbete kan ge traditionella publicister tillräcklig storlek för att ta upp konkurrensen med de dominerande nya medieplattformarna på den digitala arenan, säger Arthur Millet, Managing Director vid La Place Media och fortsätter:

– Vi valde Widespace för att säkra en fortsatt hög kvalité i vårt samlade erbjudande till våra annonsörer. Affären är strategiskt viktig eftersom mobilen är den dominerande kanalen idag. Därför vill vi skapa ett ännu bättre annonserbjudande till kunder som söker en trygg miljö för sina varumärken i kombination med stor räckvidd och träffsäkerhet i mobilen.

–Mobilen erbjuder stora möjligheter för både annonsörer och publicister, men då krävs rätt teknik för att undvika alla de fallgropar som finns på den digitala arenan. Med rätt teknik når annonsörerna ut effektivt i trygga miljöer, som den La Place Media erbjuder. Det utan riskera att bli offer för skojare eller att hamna i dåligt sällskap, säger Christophe Joyau, Chief Operating Officer vid Widespace och fortsätter:

– Vi är stolta över att bidra med teknik som gör detta möjligt och att stötta den franska publicister i deras banbrytande insatser för att skapa en ljusare framtid för både publicister och annonsörer.

Christophe Joyau

Chief Operating Officer, Widespace AB

christophe.joyau@widespace.com

Widespace – Technology to build brands in a mobile world.

Widespace is a technology company creating tools to build brands in a mobile world. Using the power of data and insights, our unique technology drives interest and awareness for advertisers at scale, always in brand safe environments. Headquartered in Sweden, with eight offices throughout Europe, Widespace works with advertisers, publishers and technology companies across the globe.