Widespace lanserar första 360-annonsformatet anpassat för alla mobila miljöer

Efter en framgångsrik pilotkampanj i Finland lanserar nu Widespace det första 360-annonsformatet som fungerar både i appar och på mobil webb.

”Det nya formatet öppnar dörren till en ny och magisk 360-värld med oändliga möjligheter för marknadsförare. Det ger möjlighet att öka både engagemang och kännedom i relationen mellan varumärken och konsumenter samtidigt som det bidrar med värdefulla data i realtid om hur användarna interagerar med kampanjer”, säger Adrian McDonald, global produktchef på Widespace.

Det nya 360-formatet gör att konsumenterna kan kliva in i en värld full av upplevelser, mycket lik världen i ett tv-spel eller den i virtual reality. Mobila användare kan swipa eller använda gyron för att se videon från alla möjliga vinklar, vilket ökar engagemang och visningstid avsevärt.

Det mobila 360-formatet har hittills varit begränsat till app-miljöer vilket hämmat både räckvidd och effekt. I slutet på förra året löste Widespace de kvarstående tekniska utmaningarna, vilket gjorde det möjligt att lansera formatet i både appar och på mobil webb.

”Det här formatet är en positiv nyhet för såväl annonsörer som mediebyråer, eftersom det öppnar för nya och kreativa lösningar på en helt annan nivå och det utan att kostnaderna för produktion skenar”, säger Adrian McDonald.

Idag kan ett ökat antal produktionsbolag erbjuda sina kunder produktioner anpassade till 360. Produktioner som Widespace enkelt kan konvertera till högkvalitativa kampanjer i det mobila 360-formatet.

En första pilotkampanj har genomförts för finska researrangören Tjäreborg, en del av Thomas Cook-Group:

”Kampanjresultaten från 360-videokampanjen är lovande. Interaktionen med 360-kryssningsvideon var 157 % bättre än genomsnittet och tiden som tillbringades med videoannonsen var 150 % över genomsnittet”, konstaterar Anu Koskinen, marknadschef på Tjäreborg.

”Under vårt första pilotprojekt med formatet i Finland observerade vi fall där mobilanvändarna interagerade upp till 15 minuter med en tre minuter lång video. Även om de siffrorna ligger över genomsnittet så visar de hur 360-formatet kan erbjuda en helt ny nivå av varumärkesengagemang hos konsumenten”, säger Adrian McDonald, och fortsätter:

”En lika viktig egenskap är det värdefulla bidrag till brand metrics som 360-formatet erbjuder. Att man i realtid kan följa varje steg i den mobila användarens interagerande med annonsen ger ökade insikter om hur varumärken kan byggas i mobila miljöer. Runt hörnet ligger virtual reality, något som kommer öppna upp en uppsjö av nya och spännande möjligheter för attraktivt innehåll knutet till varumärken.”

Se det nya annonsformatet på mobil

Se det nya annonsformatet på desktop

Adrian McDonald, global produktchef på Widespace

E-mail: adrian.mcdonald@widespace.com