Widrikssons hanterar samtliga IKEAs e-handelsleveranser för södra Storstockholm från 2 april.

Widrikssons levererar nätbeställda möbler i utökat samarbete

Från den 2 april kommer Widrikssons att hantera samtliga IKEAs e-handelsleveranser för södra Storstockholm. Det nya avtalet innebär att Widrikssons utökar det tidigare samarbetet genom att åta sig e-handelsleveranserna för hela regionen; södra Storstockholm.

Widrikssons kommer ansvara för leveransen av varor som beställs genom IKEAs e-handel. Logistiken för hela södra Storstockholm kommer hanteras från Widrikssons nya omlastningscentral i Vårby i Huddinge. Företaget kommer även ansvara för returhantering samt bortforsling och återvinning.

• E-handeln är väldigt viktig för oss och som kundupplevelse måste den och dess leveranscykel hålla samma höga kvalitet som våra kunder med rätta förväntar sig av IKEA. Widrikssons har lång erfarenhet av hemleveranser, är väl bekanta med våra krav på leveranssäkerhet och kan dessutom kunna erbjuda fossilfria transporter vilket ligger i linje med IKEAs värderingar, säger Catarina Gyllanderberg, affärsutvecklare IKEA Svenska AB.

Widrikssons samtliga lastbilar drivs med fossilfria bränslen. Redan 2006 började företaget köra med gasfordon. Sedan dess har Widrikssons successivt utökat andelen klimatsmarta lastbilar. Sedan 2017 drivs samtliga företagets lastbilar med fossilfria bränslen, dels biogas100 och dels HVO 100.

• Vi vill fortsätta ge IKEAs kunder den allra bästa servicen, säger Widrikssons VD, Johan Nyblom. Att bidra med den sista delen i leveranskedjan ställer stora krav på kundbemötande, leveranssäkerhet och logistikplanering. Att IKEA väljer att utöka vårt samarbete ser vi som ett kvitto på att vår satsning på kundbemötande och hållbara hemleveranser är ett framgångsrikt koncept.

Avtalet innebär att Widrikssons utökar sin vagnpark med fossilfria lastbilar och underentreprenörer med totalt elva fordon samt kompletterar terminalen i Västberga med omlastningscentralen i Vårby med en dubblering av tillgänglig terminalyta.

Fakta:

• Uppdraget utförs med två personer; förare och bärhjälp.
  • Varorna levereras inom ett tidsfönster på fyra timmar.
  • Leveranserna sker måndag – söndag.
  • Widrikssons har ett hundratal fordon som samtliga drivs med Biobränsle.