Widrikssons transporter med biogasfordon är märkta Bra Miljöval.

Widrikssons växer ytterligare i Göteborg med nytt viktigt uppdrag

Widrikssons har skrivit avtal med IKEA om hantering av samtliga lokala hemtransporter för IKEA i Kållered, Göteborg. För Widrikssons är uppdraget ett viktigt steg i företagets tillväxt i Göteborgsområdet och innebär ett behov av nyrekryteringar.

Uppdraget startar 4 november och innebär att Widrikssons kommer att köra alla hemleveranser som beställs av kunder i IKEAs Kålleredsvaruhus, det vill säga trottoarleveranser, inbärning, upphämtningsplatser och returer. Idag kör Widrikssons motsvarande leveranser för IKEA i Stockholm.

Transporterna sker med fordon som drivs på fossilfria bränslen, framför allt biogas. Samarbetet innebär en fortsatt fokus på miljöfrågor och en satsning på elektrifiering med successiv övergång till elfordon.

Inom kort startar rekrytering av chaufförer och bärhjälpare som krävs för uppdraget. De flesta av fordonen som tar hand om IKEAs leveranser är dubbelbemannade vilket gör att fler anställda behövs.

- Widrikssons ambition är att arbeta med innovativa företag med hållbarhetsprofil där vi tillsammans kan utveckla och förbättra distributionen och leveransupplevelsen, säger Johan Nyblom, vd på Widrikssons. Leveranserna måste ske på ett hållbart sätt med hög kvalitet och leveransprecision, och det ställer krav på både förare, fordon och tekniska lösningar, fortsätter Johan Nyblom.

- Vi har sedan många år tillbaka ett gott samarbete med Widrikssons i Stockholm. Tillsammans kommer vi nu öka takten för att erbjuda innovativa last mile-lösningar med höga krav på miljön även i Göteborg, vilket går hand i hand med IKEA Sveriges långsiktiga ambitioner om helt fossilfria hemleveranser till 2025, säger Helene Söderström, Customer Fulfilment Manager, IKEA Sverige.

Leveranserna kommer att ske sju dagar i veckan; måndag till fredag kl. 10–21, lördag och söndag kl. 10–18.

För mer information kontakta gärna:

Christel Grip, Hållbarhets- & Kommunikationschef på Widrikssons

E-post: christel.grip@widrik.se

Regioner

Widrikssons Åkeri AB är ett distributionsföretag med verksamhet i Stockholm och Göteborg som fokuserar på last mile-distribution. Genom att kombinera mångårig erfarenhet och hållbarhetsfokus med ny teknik har Widrikssons en tydlig tillväxtstrategi/tillväxtambition. Widrikssons Åkeri AB omsätter ca 130 MSEK och har en vagnpark på omkring 100 fordon som samtliga körs på fossilfria bränslen.

Christel Grip

Presskontakt Hållbarhets- och Kommunikationschef 0858892917

Vi erbjuder hållbara transportlösningar

Widriksson Logistik är ett ledande företag inom last mile-logistik i Stockholm och Göteborg. Företaget erbjuder skräddarsydda logistiklösningar med fokus på hållbarhet och har även ett eget affärsområde för utveckling av innovativa techlösningar. Varje dag hanteras tusentals tidskänsliga leveranser i storstadsområden, med krav på temperaturhållning och varsam hantering. Samtliga fordon körs på fossilfria bränslen såsom el, biogas och HVO. Sedan 2021 är Widriksson en del av Tempcon Group. För mer information besök widrik.se.

Widriksson Logistik AB
Västberga Allé 61