Under våren flyttar Jane Kylberg och hennes kollegor på AFRY in i Raffinaderiet i Lund.

AFRY blir en del av Raffinaderiet – “lokalen är perfekt för oss”

Under våren kommer ingenjörsbolaget AFRY att flytta in i våra nyrenoverade kontorslokaler i Raffinaderiet i centrala Lund.
- Vi är väldigt glada att vi kan fortsätta att vara hyresgäster hos Wihlborgs även nu när vi flyttar ihop våra kontor. Den där nytändningen som kommer av att byta till nya lokaler som är helt anpassade efter oss är något som vi verkligen ser fram emot, säger Jane Kylberg, Section Manager på AFRY.

Vi på Wihlborgs är i full gång med att rusta upp det anrika Raffinaderiet där vi kommer att erbjuda nya fräscha kontorslokaler, men också behålla de industriella detaljerna som utgör hjärtat av byggnaden. AFRY samlokaliserar sin verksamhet och flyttar in i Raffinaderiet efter årsskiftet. Utöver AFRY kommer bland annat Backtick, N yoga och Genetor att hyra in sig i byggnaden.

– Det känns jätteroligt att flytta in i kontorslokaler där det händer grejer. Våra nuvarande lokaler har varit på drygt 600 kvadratmeter, nu kommer vi att uppgradera oss till 750 kvadratmeter vilket verkligen känns som ett steg i rätt riktning, säger Jane Kylberg och fortsätter:

– Vi har alltid haft en väldigt bra dialog med Wihlborgs, de är lyhörda och lätta att ha att göra med. Deras höga hållbarhetsprofil betyder också väldigt mycket för oss som hyresgäster eftersom vi själva jobbar mycket med hållbarhetsfrågor i våra projekt.

Historiska sockerraffinaderiet i Lund blir en modern kontorsbyggnad med industriell charm.

Stort, modernt och historiskt
Totalt kommer Raffinaderiet att bestå av 5 800 kvadratmeter kontor där flexibilitet har genomsyrat projektet, samtidigt som vi värnar om byggnadens historia som sträcker sig hundra år tillbaka i tiden. Många delar av Raffinaderiet är K-märkta och tillsammans med en antikvarie har vi både anpassat byggnaden efter hyresgästerna behov och lyft fram industriella delar. Utöver den unika historiken bakom byggnaden har den ett centralt läge precis vid Lunds centralstation, vilket underlättar för hyresgästerna att sig dit med kollektivtrafik.

– Både läget och lokalen blir perfekt för oss och ger oss nya möjligheter. Vi är väldigt glada att vi kan fortsätta att vara hyresgäster hos Wihlborgs även nu när vi flyttar ihop våra kontor. Den där nytändningen som kommer av att byta till nya lokaler som är helt anpassade efter oss är något som vi verkligen ser fram emot, avslutar Jane Kylberg.