Carl-Axel Renmarker, rådgivningschef på Länsförsäkringar Lund, tycker det känns tydligt att Ideon Science Park på Brunnshög är ett spännande område att etablera sig i.

Flytten till Brunnshög blev ett lyft för Länsförsäkringar

Valet att flytta till växande Ideon och Brunnshög har gett flera goda effekter för Länsförsäkringar Lund. De nyrenoverade lokalerna i Wihlborgs kontorshus Node inspirerar, och känslan i den växande stadsdelen är helt rätt för företagets utveckling.

För drygt ett år sedan flyttade Länsförsäkringars Lundakontor från centrala Lund till kontorshuset Node i den nordöstra delen av Ideon Science Park på Brunnshög. Carl-Axel Renmarker, rådgivningschef på Länsförsäkringar Lund, tycker det känns tydligt att det är ett spännande område att etablera sig i.

– Här kommer det att växa enormt mycket, vilket är intressant för oss. Det var en stor anledning till att vi vågade se bortom det traditionella sättet att placera kontor för bank och försäkring, det vill säga mitt i stan.

Idag arbetar runt 30 personer i Länsförsäkringars ljusa lokaler i Node. Det genomfördes en totalrenovering innan de flyttade in, och de fick vara med och påverka mycket av utseendet. De fräscha ytorna har varit ett riktigt lyft för kontoret, berättar Carl-Axel.

Förutom nya ljusa lokaler som är anpassade för verksamheten, så sitter numera alla rådgivare på ett sätt som gynnar samarbete. Sanny Eriksson och Oliwer Nomen arbetar båda på Länsförsäkringar Lund.

– Trivseln på kontoret är jätteviktig och med våra nya lokaler känner vi att vi har fantastiskt bra förutsättningar. Nu är vi samlade på ett och samma plan samtidigt som privatrådgivarna har möjlighet att ha egna rum för sina möten. Det är en välplanerad lokal, så även om den är mindre än vår förra fungerar den bättre.

Välkomnande miljö är viktigt

För Länsförsäkringar är det viktigt att ha en välkomnande miljö, samtidigt som det är noga med var olika personer får röra sig i lokalerna.

– Vi försöker att vara inbjudande och ha en avslappnad miljö där kunderna kommer in. Och det synsättet går igen på många sätt. Det är inte svart kostym och slips på Länsförsäkringar, vi försöker att vara lite mer jordnära.

Även om det finns en trend att banker generellt minskar på öppettider och mer och mer möter kunderna digitalt, menar Carl-Axel att för Länsförsäkringar är det fortsatt viktigt att träffa människor på riktigt.

– Vi vill finnas lokalt och där kunderna finns. Vi tror på det fysiska mötet. Vi gjorde exempelvis några aktiviteter för grannarna när vi flyttade hit, för att visa att vi är här, och vi har märkt att folk som arbetar i området söker sig in på kontoret spontant.

Målet är att skapa en inbjudande miljö för både kunder och anställda, där det fysiska mötet får ta plats i en annars väldigt digitaliserad värld. Det goda pendlingsläget underlättar.

Lättillgängligt med spårvagn

När det gäller tillgänglighet ligger Node väldigt bra till nära motorvägen och med flera kollektivtrafikalternativ precis intill, exempelvis den nybyggda spårvägen. Från Lund C till Telefonplan strax utanför Node tar det sju minuter. Och ju mer Brunnshög byggs ut, desto fler företag väljer att etablera sig i området.

– Vi är själva inne i en spännande transformation för att kunna möta kunders förväntningar, och det känns rätt för oss att befinna oss i den här miljön, med den här typen av företag runt omkring.

Carl-Axel berättar att flytten påverkat samarbetet inom kontoret på ett positivt sätt, och också resulterat i en del nya, spännande kunder.

– Att komma in i nya fräscha kontor har tveklöst varit ett lyft för oss. Det har blivit populärt internt inom LF Skåne att lägga möten här hos oss, och det skapar ju stolthet. Alla är väldigt nöjda och vi känner att vi fått en nystart.