Tidigare riksdagsledamot ska kämpa för fri kunskap i Bryssel

Wikimedia Sverige har intensifierat arbetet med att förhindra nya lagar som riskerar att skada Wikimedias olika projekt, av vilket encyklopedin Wikipedia är det mest välkända.

“Wikipedia existerar inte i ett vakuum. Det är viktigt att informera beslutsfattare så att de inte omedvetet fattar beslut som skadar Wikipedia eller våra andra projekt”, säger John Andersson, projektledare hos Wikimedia Sverige.

Föreningen arbetar nu med att ta fram en strategi för sitt politiska påverkansarbete och ska nu få sin första representant i Bryssel - den tidigare riksdagsledamoten Karl Sigfrid. Under 2015 kommer Karl Sigfrid att som volontär att arbeta med att stärka föreningens proaktiva påverkansarbete. Politiska beslut på olika nivåer påverkar Wikimedias projekt, vilket kan skapa möjligheter men ofta också problem.

“Jag har suttit i åtta år som ledamot i riksdagens Konstitutionsutskott. Under den tiden har jag insett att nästan alla nya frågeställningar som påverkar yttrandefrihet, rätten till privatliv och andra grundläggande rättigheter är kopplade till teknisk innovation och Internets utveckling. Därför har det framstått som logiskt att fokusera min tid och energi på digitala rättigheter”, säger Karl Sigfrid, tidigare riksdagsledamot nu representant för Wikimedia Sverige i Bryssel.

Wikimedia-rörelsen har historiskt sett inte varit engagerade i politisk påverkan men efter att lagförslag som hotade att helt dra undan mattan för våra projekt (såsom SOPA och PIPA) lagts fram kom en insikt om att påverkansarbete är nödvändigt. Ett arbetet som inte är helt oproblematiskt då föreningen förknippas så starkt med den neutrala encyklopedin Wikipedia.

“Vi måste skilja mellan uppslagsverket Wikipedia och organisationen Wikimedia. Att Volvo satsar på att bygga säkra bilar betyder inte att företaget Volvo alltid måste undvika risk. Att informationen i Wikipedia är neutral betyder, på samma sätt, inte att Wikimedia som organisation alltid behöver vara neutral. Wikimedias vision om att var och en ska kunna ta del av världens samlade kunskap är allt annat än neutral. Likaså finns det ingenting neutralt i organisationens uppdrag att verka för spridning av information under öppna licenser. Med det sagt är det naturligtvis så att allt som en organisation gör associeras med dess tjänster eller produkter, så om saklighet och korrekthet bör vara viktiga värden i allt lobbyingarbete så är de särskilt viktiga för Wikimedia”, säger Karl Sigfrid.

Arbetet med att ha bättre översikt och förståelse för vad som sker i Bryssel är viktigt för att kunna påverka även i Sverige. Detta då många av lagarna har sitt ursprung i EU och med en bättre översikt är det möjligt att förbereda sig inför implementeringen i Sverige.

“Tillgång till information och kunskap kommer att vara fortsatt viktigt och vi arbetar långsiktigt med att säkerställa att så även kommer att vara fallet i framtiden”, säger John Andersson.

Karl Sigfrid, representant för Wikimedia Sverige i Bryssel

E-post: karl.sigfrid@wikimedia.se

Skype: karlsigfrid

Jan Ainali, verksamhetschef Wikimedia Sverige

E-post: jan.ainali@wikimedia.se

• digitala rättigheter
  • fri kunskap
  • opinionsbildning
  • politisk påverkan
  • politik
  • bryssel
  • europeiska unionen

Wikimedia Sverige är en ideell allmännyttig förening som arbetar för att göra kunskap fritt tillgänglig för alla människor. Vi är den svenska lokalavdelningen av Wikimedia-rörelsen.

Vi är bland annat experter på Wikipedia. Vi samarbetar ofta med lärare och bibliotekarier att använda våra projekt i utbildning och forskning samt med arkiv och museer att nå ut med sitt material. Föreningen stödjer de frivilliga som gör Wikipedia bättre att kunna göra det enklare och med högre kvalitet.

Föreningen har varken ansvar för eller möjlighet att påverka innehållet på Wikipedia. Allt arbete med att skriva nya och uppdatera befintliga artiklar sker av frivilliga krafter.