Pressbild Wallenstam, Fotograf Peter Mörk

Vi projekterade Västsveriges smartaste fastighet!

Kopparhuset på Kungsportsavenyen 31-35 har i dagarna utsetts till Västsveriges smartaste fastighet på Fastighetsmässan i Göteborg. Det är Fastighetsägarna som tillsammans med Easyfairs instiftat ett pris för att ge uppmärksamhet till en fastighet som ligger i framkant med hållbarhetsfrågor.

Priset är ett fint kvitto på Wallenstams ambitiösa miljö- och energiarbete, och en fjäder i hatten för Wikström som fick möjligheten att vara med i projektet redan från start. Wallenstam ville skapa en fastighet med 100% klimatneutral energiförsörjning och Wikström tog sig an det intressanta uppdraget från förstudie till detaljprojektering.

Fastigheten värms och kyls med hjälp av ett geo-energilager som är placerat i berget under huset. Det utgörs av 40 borrhål som är placerade ca 300 meter ner i berget och systemprinciperna bygger på att kyla och värme lagras i berggrunden. Geoenergicentralen utgör hjärtat för försörjning av värme och kyla och systemet drivs med el från Wallenstams egen vindkraft. På så viss skapar man ett bra inomhusklimat i fastigheterna med minimal energiåtgång och dessutom helt Co2-neutralt.

Mer information hittar du i Wallenstams pressmeddelande
Och i den projektfilm som Wikström gjorde i samband med projektet.

Har du frågor om de klimatsmarta lösningarna, kontakta gärna projektansvarig Samuel Freiholtz 031-707 23 43

Wikström är en installationskonsult inom VVS, energi, miljö och el-telesystem med ca 40 medarbetare och tre kontor. Huvudkontoret finns i Göteborg och de övriga kontoren finns i Kinna och Falkenberg. Verksamheten omfattar även dotterföretaget DELTAte med naturlig ventilation som specialområde.