Moderna företag tar från reklambudgeten och satsar på sin personal

Vilka likheter har Google, Apple med terrorgrupperingar som Al Qaida och IS?

-Människan fungerar i stort som på stenåldern och stenåldershjärnan ger oss ledtrådar om hur vi fungerar och hur vi kan attrahera fler talanger och få högre prestation genom att leda med hjälp av emotioner. Det har aldrig varit logik som får människor att brinna. Att organisera och driva en organisation som brinner, ställer andra krav på våra HR-processer, säger Fredric Bohm, leg Psykolog och utvecklingschef Wildfire.

När företag inte längre nöjer sig med nöjda kunder utan strävar efter ambassadörer, krävs medarbetare som brinner. Och hur får de det? Jo, genom att leda med hjälp av emotioner.

- ”Företag idag nöjer sig inte med nöjda kunder, de vill ha ambassadörer. För att skapa så starka kundupplevelser krävs medarbetare som brinner”, menar Sebastian Wettemark vd för attityd- och värderingsbyrån Wildfire.

Involvera känslor

Det har aldrig varit logik som får människor att brinna. Engagemang kan heller inte beordras fram eller varaktigt uppnås genom lön. För att driva en organisation som brinner, måste vi involvera känslor i ledarskapet och våra HR-processer. ”Att arbeta med emotioner som kultur- och ledarskapsverktyg är ett kraftfullt sätt att skapa engagemang i en organisation. Det vet framgångsrika företag som Apple och Google, likväl som terrororganisationerna Al Qaida och IS”, säger Sebastian Wettemark.

Interna kampanjer

Moderna organisationer tar därför miljoner från marknadsbudgeten för att skapa interna kampanjer, som bidrar till att de blir ett företag som brinner. En utveckling som är i sin linda. Men det innebär också att marknadschefer får ställa krav på sina HR-chefer och att man samarbetar kring centrala frågor.

Här följer 9 centrala frågor för HR och Marknad att lyfta gemensamt, utifrån ett whitepaper som Wildfire tagit fram för företag och organisationer med kundupplevelsen i fokus.

1. Är vi på samma spelplan: ambassadörer istället för nöjda kunder?
    En ambassadör får du inte genom en standardleverans. Ett wow kommer av att du hjälper kunden med en energi utöver vad som kan förväntas, gärna i en situation som är svår. Du behöver utrusta dina medarbetare med trygghet att agera, de ska våga göra fel!
  2. Hur ska ledarskapet utvecklas så att det driver kundupplevelser?
    Genom att fokusera mer på den emotionella sidan – vilka känslor ledare väcker – snarare än vad de säger. Mer brandtal och mindre logik!
  3. Hur får du en glöd i organisationen?
    Genom att aktivt arbeta på att lyfta ambassadörer i organisationen och ge dem megafoner (filmer, gamification m.m). Det handlar om att medarbetarna ska ”känna” och här krävs att vi tar resurser från marknadsbudgeten till att göra emotionellt starka kampanjer.
  4. Rekryterar vi attityd eller formell kompetens?
    Med kloka medarbetare som har rätt attityd till kunden i kritiska situationer når vi en frihet och utvecklingskraft som skapar ambassadörer. Dessa personer vågar bryta regler för att lösa kundens problem och kan rädda dem som stöter på problem.
  5. Lockar vi rätt typ av nya medarbetare?
    Är vårt employer brand förankrat i organisationen? Företagets kandidaterbjudande måste vara attraktivt, unikt och sant. Lockar vi med våra anställningsförmåner (buuu) eller vårt övergripande mål (WHY).
  6. Hur tar vi hand om glöden hos nya medarbetare?
    Så kallad onboarding är första insatsen mot att skapa interna ambassadörer. De avdelningar/butiker som har fel attityd kan snabbt släcka glöden hos en ny medarbetare, hur fångar vi upp detta?
  7. Utvecklar och belönar vi rätt beteende?
    En värderingsstyrt bolag med ett tydligt WHY betonar mötet med kund och tonar ner individuell och rörlig lön. Det finns försvinnande få strukturer där intern konkurrens gynnar kunden.
  8. Gör vi stor skillnad på sälj- och rekryteringsprocess?
    Att attrahera toppkandidater är helt avgörande för företagets utveckling och lönsamhet. Men hur ser vår ”nurturing”- plan ut för dem som vi vill ska söka sig till oss på sikt? Har vi ett automations-program (inspirerat av marketing automation) som förser oss med kandidater över tid?
  9. Hur mäter du effekt av insatser i kultur, värderingar och ledarskap?
    Genom att tillämpa en strukturerad metod för uppföljning av förändring och effekt. Om HR ska få 10% av marknadsbudgeten behöver vi förstärka mätbarheten och det finns tekniker som fungerar.

Sebastian Wettemark

VD / Grundare

sebastian@wildfire.se

• Företagsinformation

• kundupplevelse
  • organisationskultur
  • framgång

Wildfire är en attityd- och värderingsbyrå som hjälper företag att vinna hjärtat och hjärnan hos medarbetare, att stärka attityder, förverkliga sin strategi och bli tydligare i sitt avtryck.

Rent konkret arbetar Wildfire med effektiva metoder som kombinerar psykologi med moderna webbaserad verktyg för att implementera strategi, utveckla organisations-kultur, värderingar och ledarskap.

Sebastian Wettemark

Presskontakt VD 46703937070