Nyhet -

Jean-Pierre Kayal går från examensarbete till junior analytiker på Willis Towers Watson

Under augusti tillträder Jean-Pierre (J-P) Kayal som junior analytiker inom Willis Towers Wason. J-P är dock inte ett helt nytt ansikte på WTW utan har under hösten 2019 arbetat extra inom affärsområdet Global Services & Solutions parallellt med sina studier och under våren 2020 skrev han tillsammans med en studiekollega sitt examensarbete inom Asset-Liability Management (ALM) för pensionsstiftelser inom WTW.

– Vi är väldigt glada över att utöka vårt team med ytterligare en ambitiös kollega. Redan under J-P:s extrajobb i fjol fick vi en bra bild av honom, vilket ytterligare förstärktes under hans examensarbete. Vi upplever en ökad efterfrågan på ALM-studier i och med en mer osäker marknad och vi ser fram emot att få in ännu mer expertis på området i vårt team, säger Joacim Lindgren, senior aktuariekonsult inom Global Services & Solutions.

Examensarbetet och Asset-Liability Management (ALM)
J-P Kayal och Martin Norbergs examensarbete avhandlar Asset-Liability Management (ALM) från en pensionsstiftelses perspektiv. Tillsammans med WTW ställde de frågan – vad är egentligen den optimala strategin för en pensionsstiftelse för att kunna täcka framtida pensionsutbetalningar och vilken årlig avkastning krävs, givet olika scenarion?

J-P och Martin valde att formulera detta som ett optimeringsproblem givet avkastningskrav och krav på täckningsgrad från pensionsstiftelsen. I examensarbetet simulerades först olika investerings- och portföljvalsstrategier för att matcha pensionsskulden med tillgångarna i en pensionsstiftelses portfölj. Med hjälp av den samlade erfarenheten inom WTW kunde J-P och Martin utgå från en tillgångsmix och pensionsskuld som stämmer väl överens med hur det faktiskt skulle kunna se ut för en pensionsstiftelse. Strategierna testades sedan över en mängd olika scenarier som simulerades ur en ESG-modell (Economic Scenario Generator). De olika strategierna jämfördes sedan med varandra på punkter som bl.a. risknivå, täckningsgrad och avkastning.

En av slutsatserna i studien var att J-P och Martin kunde visa på hur stor skillnad det kan vara mellan olika investerings- och portföljvalsstrategier för en pensionsstiftelse. Till exempel framkom att trots ett givet initialt tillgångsvärde kan en lämpligt vald strategi, i fallet för examensarbetet, bidra med att stiftelsens portfölj täcker upp till 20% mer av pensionsskulden. För ett företag skulle det kunna innebära att ett antal miljoner, eller till och med hundratals miljoner, kan bidra till ökat värde för aktieägarna genom andra investeringar istället för att behöva användas till att täcka framtida pensionsutbetalningar.

– Under jobbet med examensarbetet var det framför allt roligt att kunna få använda det teoretiska från universitetet på ett verkligt problem som pensionsstiftelser och andra investerare brottas med varje dag. Att få göra det inom ett ämne jag brinner för och med min framtida arbetsgivare var såklart en bonus och jag ser nu mycket fram emot att påbörja min tjänst hos Willis Towers Watson, säger Jean-Pierre (J-P) Kayal, junior analytiker inom Global Services & Solutions.

Är du intresserad av att veta mer om vad J-P och Martin kom fram till under sitt examensarbete eller har behov av en ALM-analys? Tveka inte att kontakta J-P eller Joacim, se kontaktuppgifter nedan.

Här kan du läsa Jean-Pierre Kayal och Martin Norbergs examensarbete.

Kontakt:
Joacim Lindgren, senior aktuariekonsult, Global Services & Solutions