Nyhet -

Ny studie från Willis Towers Watson visar att sjukvårdsförmåner fortsätter att bli dyrare över hela världen

Kostnaderna för sjukvårdsförmåner tillhandahållna av arbetsgivare fortsätter att öka över hela världen - detta enligt en undersökning gjord av Willis Towers Watson, ett ledande globalt försäkringsförmedlings-, teknik- och konsultbolag. Enligt undersökningen ”2017 Willis Towers Watson Global Medical Trends Survey” förutspås kostnaden för sjukvårdsförmåner att öka med 7,8 % under året, viket är en ökning från 7,3 % under 2016. Europeiska försäkringsbolag visar de minsta ökningarna på marknaden, medan ökningen är störst i Latinamerika. Enligt försäkringsbolagen beror ökningen till stor del på höga sjukhus- och läkarkostnader, avancerad medicinsk teknologi samt ett överanvändande av de tillhandahållna tjänsterna.

"Kontrollen av stigande medicinska kostnader är utan tvekan en topprioritering för försäkringsgivare och arbetsgivare runt om i världen", säger Cecil Hemingway, Head of Health & Benefits, Nordamerika, Willis Towers Watson. "Även om det görs framsteg i vissa regioner för att minska kostnaderna, så fortsätter majoriteten av deltagarna i undersökningen att kämpa med att ta kontrollen över dem. Det är däremot ingen brist på ansträngning eller innovation. Faktum är att fler arbetsgivare använder sig av både traditionella och innovativa metoder för att hantera stigande kostnader."

För mer information, se den bifogade rapporten med resultaten från undersökningen.

• Friskvård