Pressmeddelande -

Svenska arbetstagare går mot en genomsnittlig löneförhöjning på 2,6 procent i år

Svenska arbetstagare kommer att få en genomsnittlig löneökning på 2,6 procent i år, vilket innebär en reell löneökning på 0,8 procent när hänsyn har tagits till inflationen. Det visar en ny rapport från Willis Towers Watson.

Rapporten Salary Budget Planning Report är en global undersökning över hur företag förväntar sig att öka sina totala lönebudgetar för kommande år. Den senaste rapporten visar att svenska arbetstagare kan förvänta sig en liknande situation som 2019, då lönebudgetarna även då ökade med 2,6 procent, men mot en något lägre inflationstakt på 1,7 procent, vilket gav en reallöneökning med 0,9 procent.

Den inflationsjusterade budgetökningen för 2020 ligger under EU28-genomsnittet på 1,1 procent och lägre än många andra europeiska ekonomier, inklusive Danmark (1,6 procent), Tyskland (1,3 procent) och Frankrike (1 procent). Det är dock starkare än grannlandet Norge (0,7 procent) och i linje med Finland (0,8 procent).

– Löneökningstakten har legat relativt stabil de senaste åren, kopplat till den stabila ekonomin. 2,6 procent är därför ingen förvånande siffra. Det blir däremot intressant att se hur marknaden reagerar på att läget nu ser ut att bli aningen mer oroligt, och om det påverkar trenden till nästa år, säger Camilla Forsling, Nordic Practice Lead Rewards, Data & Software på Willis Towers Watson.

Alla siffror anges i procent. Datan avser medianstatistik och exkluderar lönefrysningar.

Om rapporten
Salary Budget Planning Report sammanställs årligen av Willis Towers Watson. Undersökningen genomfördes digitalt under juni-juli 2019 bland företag som deltog i Willis Towers Watsons löneundersökningar i Europa, Mellanöstern och Afrika. Totalt inkom 9000 svarsuppsättningar från 74 länder.

Rapporten sammanfattar resultaten från Willis Towers Watsons årliga undersökning av löneförändringar och granskar praxis, för att hjälpa företag i deras löneplanering för år 2020 och framåt.

Konsumentprisindex (KPI) inflation sammanställs av Economist Intelligence Unit (EIU). Siffror från juli 2019.

För mer information, kontakta:
Camilla Forsling, Nordic Practice Lead Rewards, Data & Software Willis Towers Watson
+46 72 155 65 25, camilla.forsling@willistowerswatson.com

• wtw/nyheter
  • lönedata

Willis Towers Watson (NASDAQ: WLTW) är ett ledande globalt försäkringsförmedlings-, teknik- och konsultbolag. Med rötter tillbaka till 1828 har Willis Towers Watson 45 000 anställda i mer än 140 länder och marknader.

Vi utformar och levererar råd och tekniklösningar som optimerar hantering av kapital, sak- och personrelaterade risker, anställningsförmåner, ersättning och övrigt humankapital. Vi är ett globalt företag som genom lokal närvaro och expertis kan erbjuda skräddarsydda lösningar anpassade till lokala trender, marknader och lagstiftning. Genom kompetens, professionalism, engagemang och kundfokus hjälper vi kunder runt om i världen att vända risk till tillväxtmöjligheter.

I Sverige inleddes verksamheten 1978 och idag är vi en av landets ledande rådgivare inom ersättningsrelaterade områden, pensioner och vidare förmåner, aktuariella tjänster (liv och sak), samt risk- och försäkringsförmedling inom skadeförsäkringsområdet. Vi är cirka 200 medarbetare i Stockholm (HK), Göteborg och Malmö.

Willis Towers Watson är dessutom tillsammans med Max Matthiessen en av Nordens största liv- och skadeförsäkringsförmedlare.

Välkommen att läsa mer på www.willistowerswatson.com