Hållbara Hilda - Ett lyckat förnyelseprojekt i Rosengård i Malmö

Läckande vattenrör och mängder av vattenskador hotade att dränera bostadsrättsföreningens ekonomi. Ett stambyte gick inte att undvika. Det blev startskottet för Hållbara Hilda - ett unikt förnyelseprojekt i Rosengård i Malmö där ett energislukande miljonprogramsområde förvandlas till energisnåla och miljöriktiga hus.

Bakom satsningen ligger både det nödvändiga stambyten och viljan att använda den senaste tekniken för att spara energi och skona miljön. I stället för att ”bara” byta stamledningar svällde det hela ut till ett heltäckande miljöprojekt med mängder av klimatsmarta lösningar:
Från- och tilluftsventilation med återvinning, nya fjärrvärmecentraler med högeffektiva cirkulationspumpar från Wilo.

- Vi har tidigare använt Wilos pumpar och har enbart positiva erfarenheter. Pumparna är mycket energieffektiva och miljövänliga, säger Bertil Fredriksson från AB Rörläggaren, som är VS-konsult och VS-entreprenör för projektet.

Förutom att pumparna ligger i topp energimässigt med låga driftskostnader pekar han på en rad andra fördelar – bra service och att det alltid finns reservdelar är några av dem. Ytterligare klimatsmarta lösningar är ett system för att använda regnvatten som spolvatten, solfångare på höghustaken, individuell vattenmätning och avfallskvarn i varje kök som gör matavfall till biogas.

Bertil Fredriksson tror att projektet kommer att generera fler jobb. Han menar att behovet av liknande satsningar är stort i hela landet. I Sverige finns runt 600 000 bostäder byggda under samma period.

Tack vare energieffektiviseringen beräknas föreningens driftskostnader bli oförändrade under de kommande tio åren. De klimatsmarta energilösningarna beräknas minska utsläppen av koldioxid med 500 ton per år. Vid sidan av de rent tekniska satsningarna ingår även planer på el-cykelpool och boendeprogram för att öka medvetandet kring miljöfrågor.
 - Vår vision är att göra området energisnålt och miljöriktig, berättar bostadsrättsföreningens ordförande Giovanna Brankovic.

Bostadsrättsföreningen Hilda, som ingår i HSB, har 767 lägenheter fördelade på åtta 9-våningshus och åtta 3-våningshus. Området byggdes 1969–1970.

Bertil Fredriksson, VS-konsult och VS-entreprenör för projektet.

• hållbara hilda
  • förnyelseprojekt