Languedoc

1 mars! François Lurton lanserar ekologisk box från Languedoc!

Den 1 mars finns en ny röd 2-liters box på Systembolaget signerad François Lurton, som också står bakom succévinet Les Fumées Blanches. Ekologiska Mazet de Nizas är en blend på typiska sydfranska druvor med ursprunget AOP Languedoc.

Domaine de Nizas grundades 1998 och ligger nära den medeltida byn Pézenas i hjärtat av Languedoc med totalt 38 hektar i tre appellationer, AOP Languedoc-Pézenas, AOP Languedoc och IGP Pays d’Oc. När François Lurton tog över Domaine de Nizas 2018 var målet att skapa kvalitetsviner som tydligt uttrycker egendomens terroir. De mest odlade druvorna är Syrah, Grenache, Carignan och Mourvèdre, men här finns även Roussanne, Viognier och Sauvignon Blanc.

Ekologiska Mazet de Nizas är en blend på tre typiska sydfranska druvor där Grenache utgör 55 %, Syrah 30% och Mourvèdre resterande del. Druvorna till Mazet de Nizas kommer i dag från kontrakterade odlare eftersom Domaine de Nizas håller på att konverteras till ekologisk odling, vilket sker om två år.

Vinet macereras innan jäsning för att ge ett tydligt uttryck som är fräscht och fruktigt. Efter en första jäsning på öppna betongtankar sker jäsningen i sex månader i slutna betongtankar. Resultatet är ett mjukt, kryddigt och generöst vin med en intensiv doft av röd frukt och kryddighet från Syrah som balanseras med det mjuka från Grenache och livligheten från Mourvèdre.

Passar perfekt till grillat av nöt, lamm och fläsk eller till vårens och sommarens plockmat och buffér.

Finns i Systembolagets fasta sortiment från 1 mars!

Nr 5602, Mazet de Nizas, 200 cl BIB, 229 kr 2 liter