Årskrönika 2013

Årskrönika 2013

För de flesta vinodlarna i Europa går 2013 till historien som en av de knepigaste årgångarna i mannaminne. För The Wineagency är däremot 2013 ett strålande år fyllt av framgångar som kulminerade med Allt om Vin:s utmärkelse ”Årets importör”!

En kall och blöt vår gjorde livet besvärligt för vinodlarna 2013. Bordeaux hade en av de mest svårbemästrade årgångarna på mer än 30 år, och Frankrike i stort hade det tufft. Champagne är dock ett undantag. ”Någon däruppe måste gilla oss”, slog en av odlarna fast. I Italien var det också bitvis dystert, men där är Toscana det positiva undantaget. Här räknar man med att producera några av de bästa vinerna sedan 2001!

Vilket prisregn!

Prisregnet inleddes med att en av våra viktigaste producenter, JM da Fonseca, fick Allt om Mat:s prestigefyllda pris Gyllene Glaset. Motiveringen löd: ”För deras outtröttliga strävan att förena kvalitet och prisvärdhet, utan att ge avkall på identitet och ursprung”. Fonseca är i Sverige mest kända för storsuccéerna Periquita Original och Periquita Reserva.

När tidningen Allt om Vin utsåg ”Årets Vin(n)are” blev det storslam för oss på The Wineagency med inte mindre än fyra priser! Titeln ”Årets importör” vann vi för att vi, enligt juryn, ”aldrig vilar på lagrarna, utan ständigt söker och finner nya, spännande möjligheter”.

Tre av våra producenter vann också priser. Guld i klassen årets vita box gick till François Lurtons Les Fumées Blanches 2012, guld för Årets röda box fick Allegrini Estates med Allegrini 2012 och bronsmedaljen i Årets röda vinnare plockades hem av Marchesi Mazzei med Fonterutoli 2011.

Kvinnostyrt Superföretag

En gång om året rankar Veckans Affärer bolag som de spår kommer att bli våra nya storföretag. För att räknas som Superföretag skall man vara effektiv, lönsam, snabbväxande och ha koll på finanserna. The Wineagency knep plats 24 bland 366 utvalda företag. Och vi blev etta bland de 26 företag som har kvinnlig VD!

Ny producent

Vi har ett brett utbud av italienska toppviner tack vare producenter som Allegrini, Marchesi Mazzei och Valle Reale. Under året fick vi ett glädjande nytillskott i form av Giacomo Borgogno, kända världen över för sina högklassiga Baroloviner.

Lyckade lanseringar

Året bjöd på många lanseringar såväl i Systembolagets ordinarie sortiment som i beställningssortimentet. Tre ovanligt lyckade exempel är François Lurtons Mas Janeil, (vinet med den söta åsnan på etiketten), sydfranskt rött när det är som bäst, Marchesi Mazzeis Ser Lapo, Chianti av högsta klass döpt efter släktens anfader och Fonsecas nya storsäljare Ripanço, en perfekt kombination av traditionella skördemetoder och modernt vinmakande.

Livaktiga klubbar

Tillsammans med systerföretaget Wineworld driver vi den framgångsrika Your Wineclub där vi samplat vinälskare runtom i landet som får senaste nytt om våra viner och möjlighet att delta i evenemang, specialprovningar och resor.

Vi startade i somras en ny vinklubb i samarbete med tidningen Dagens industri och gensvaret har varit mycket stort. Medlemskapet är kostnadsfritt och medlemmarna erbjuds specialkomponerade lådor av olika storlek med viner som inte finns att köpa i butik.

I takt med att The Wineagency, klubbarna och våra syskonföretag i Vingruppen i Norden vuxit har vi fått ett antal nya medarbetare inom bl a ekonomi och logistik.

Möten med vinmakarna

Vi har ordnat mängder med möten mellan våra vinintresserade kunder och producenterna. Välkända Marilisa Allegrini gjorde under året en turné för att träffa Munskänkarnas medlemmar i Örebro, Uddevalla och Göteborg. Via våra klubbar Your Wineclub och Dagens industris Vinklubb har vi ordnat ett antal specialprovningar. Och på mässan Mitt kök upprepade vi förra årets jättesuccé ”Speed Tasting”, vinvärldens svar på ”Speed-dating”. Snabba, roliga provningar med några av vinvärldens absolut största kändisar!

För våra VIP-kunder har vi under året arrangerat flera weekendresor till flertalet av våra producenter.

Trender 2014

Några av de starkaste vintrenderna under året som gick kommer att leva vidare även nästa år. Svenskarnas förälskelse i rosévin kommer att vara oförändrat stark och detsamma gäller förtjusningen i viner som helt eller delvis av torkade druvor.

Nytt för 2014 tror vi blir ett ökat intresse för viner med klassiskt ursprung och klassiska smaker. Ett jättekul komplement till de lite sötare, högkoncentrerade viner som skördat framgångar de senaste åren.

Nyårslöfte

Under året har vi sett internetföretag med kontor utanför Sverige och leverans till dörren komma och gå. Vi arbetar på att behålla en bra relation med marknadens största aktör, Systembolaget, som vi hoppas skall finnas kvar med ökade öppettider och ökad tillgänglighet via webben och hemleveranser.

Vårt nyårslöfte är att fokusera på kvalitet i varje flaska och att fortsätta att välja viner med passion och personligt engagemang!

GOTT NYTT VIN-ÅR önskar vi på The Wineagency!