Barolo - utsikt från Borgognos vineri

Borgogno Barolo Classico 2016 - ny årgång för vinkällaren!

Det är dags att skifta till ny årgång för Borgogno Barolo Classico! Årgång 2016 bjöd på ideala förhållanden i Piemonte och sägs vara en av de bästa årgångarna senaste tjugo åren. Det varma och torra vädret under sommaren och hösten skapade druvor med hög koncentration som märks redan nu.

Borgognos Barolo Classico görs på druvor från fem av de mest prestigfyllda vingårdarna i Barolo: Cannubi, Cannubi San Lorenzo, Fossati, Liste och San Pietro delle Viole. Vinet har lagrats fyra år på stora fat av slavonsk ek följt av ytterligare sex månader på butelj.

Borgognos vinmakare Andrea Farinetti har snabbt skapat sig ett aktat namn i vinvärlden genom att både utmana den och samtidigt ta hänsyn till traditionerna. Han har hittat balansen i Borgogno-vinerna, som gör dem drickfärdiga redan som unga, men med den kraft som behövs för lagring. Här finns en fin lagringspotential för den som vill investera i den egna vinkällaren.

Barolo Classico 2016 har en fin koncentration och elegans. Här finns både kryddighet och en härlig frukt i form av plommon, körsbär och fina toner av fat och tobak i både doft och smak.

Vinet finns i Systembolagets ordinarie sortiment!

Nr 76584, Borgogno Barolo Classico 2016, 75 cl, 469 kr