Ekologiska Colle Reale Rosso på Montepulciano är nyhet i juni

Ekologiska Colle Reale Rosso på Montepulciano är nyhet i juni

Den 1 juni släpper vi ett nytt rött vin i Systembolagets ordinarie sortiment. Colle Reale Rosso är gjort på druvsorten Montepulciano och det är producenten Valle Reale i Abruzzo som står bakom vinet. Vinet är ekologiskt och Valle Reale är hållbarhetscertifierad som producent.

Colle Reale Rosso är en modern tolkning av Abruzzerna. Det är ett smakintensivt och koncentrerat vin, med stadig tanninstruktur och frisk syra. Vinet är fruktdrivet med doft och smak av mörka körsbär, plommon, blåbär och örter.

”Vi är glada att kunna sätta fokus på Abruzzo som vinregion igen. Förhållandet mellan pris och kvalitet är anmärkningsvärt i det här vinet, som passar både den kunnige vinälskaren och den okomplicerade vinkonsumenten. Colle Reale Rosso är ett ekologiskt och hållbarhetscertifierat vin på PET-flaska som är praktiskt att ta med i båten eller lägga i picknickkorgen då den inte väger lika mycket som en glasflaska”, säger produktansvarige Isabella Ankarberg

Valle Reales vinfilosofi genomsyras av hållbarhet i varje steg och med stor respekt för naturen. Med vingårdar belägna högt uppe i bergen i Abruzzerna, där jordarna är magra och mikroklimatet gynnsamt, finns fina förutsättningar för att odla druvor både ekologiskt och hållbart.

Colle Reale Rosso Organic finns i Systembolagets ordinarie sortiment från 1 juni.

Nr 20061, Colle Reale Rosso Organic 2021, 75 cl, 119 kr