Bodega Piedra Negra

Exklusiv lansering i butik - Gran Lurton Blanco 2015!

Topproducenten François Lurton har varit verksam i Argentina i 25 år och förverkligat en av sina drömmar – att göra ett vitt vin av samma höga klass som en fransk Grand Cru. Gran Lurton Blanco från Bodega Piedra Negra blev en succé direkt från start för drygt tjugo år sedan. Den 21 april lanseras vinet i ett utvalt antal butiker i nya, fräscha årgången 2015.

En fransman som gör vin i Argentina med en italiensk druva som bas låter som ett märkligt projekt, men François Lurton var säker på sin sak när han skapade Gran Lurton Blanco i mitten av 1990-talet. Inspirationen kom från de italienare som långt tidigare etablerat sig här som vinodlare och tagit med sig rankor hemifrån av druvan Tocai Friulano. Druvan är en släkting till Sauvignon Blanc som François arbetat med sedan barnsben i Bordeaux och vunnit stora framgångar med.

Ordet Gran i namnet är en blinkning till de franska Grand Cru-viner vinet vill mäta sig med, och även om den italienska Tocai Friulano dominerar blenden med sina 80% finns fransk krydda också med i form av Viognier (15%) och Sauvignon Blanc (5%). Druvsorterna vinifieras var för sig och jäses på begagnade fat där de sedan vilar på jästfällningen en tid. Tocai Friulano får en extra avrundning av ytterligare nio månaders lagring på begagnade ekfat innan den slutliga blenden görs.

Gran Lurton Blanco är ett härligt aromatiskt, torrt och friskt vin. Doft och smak har komplexa inslag av citrus, färska örter, fat, smör och nötter. Ett vin med verklig lyxkänsla som passar utmärkt till rätter av fisk och skaldjur, men också till ljust kött och fågel.

Nr 99537 Gran Lurton Blanco 2015, 75 cl, 179 kr