Folklore Albariño 2023 - dags för ny och fräsch årgång!

Folklore Albariño 2023 - dags för ny och fräsch årgång!

Albariño är druvan som bokstavligen har sett Spanien på vitvinskartan. Vinerna kommer från den svala delen i landets nordvästra hörn och har blivit en älskad stil världen över. Här finns friskheten, den höga syran, den aromatiskt tropiska frukten, örtigheten och den kittlande sältan från havet.

”Vinet har en härlig intensitet, är väldigt friskt och aromatiskt fruktigt och med en mycket balanserad struktur. Här finns toner av pigg lime, vit stenfrukt och aprikos och en delikat mineralitet”, säger Almudena Imhoff, vd för Vining och den som står bakom Folklore-vinerna.

Folklore-vinerna skapas av Almudena Imhof och hennes team av vinmakare. Syftet är att visa upp det bästa av ”nya Spanien” till ett mycket tillgängligt pris. Druvorna till Folklore Albariño kommer från odlare i regionen som Almudena har ett långsiktigt samarbete med. Efter jäsning vilar vinet på ståltank för att bevara den fina frukten följt av en tid på jästfällning för att skapa mer komplexitet.

Folklore Albariño finns i Systembolagets ordinarie sortiment och passar utmärkt att avnjutas som det är eller matcha till rätter med fisk och skaldjur, vegetariskt eller till kyckling.

Nr 6263, Folklore Albariño 2023

Pris: 121 kr (129 kr från 1 mars)