Andrea Farinetti

Giacomo Borgogno är Årets Vinhus och vinnare av Gyllene Glaset 2021

Det är med glädje vi meddelar att Giacomo Borgogno hedrats med två av landets mest prestigefyllda vinutmärkelser under Årets Vinare. Vart år röstar femton av landets främsta vinskribenter i Årets Vinare, en tävling som arrangeras av vinmagasinet Allt om Vin. Här koras årets mest utmärkande viner, toppat av ett antal hederspriser.

Giacomo Borgogno tilldelades både vinproducenternas mest prestigefyllda titel – Årets Vinhus 2021 – och Gyllene Glaset 2021. Gyllene Glaset delas ut av Allt om Mat och utmärker årets främsta vinmakare. Motiveringen till båda utmärkelserna lyder:

”För sin höga och jämna kvalitet, från boxvin till vingårdsbeteckande baroloviner. För sin spiksäkra känsla för hur ett piemontevin ska smaka genom fingertoppskänsla för druvodling och vinmakning”

Borgognos vinmakare Andrea Farinetti kommenterar de fantastiska resultaten med glädje och ödmjukhet;

”Vi är gladare än någonsin. Detta betyder särskilt mycket efter de senaste två åren, då vi inte haft möjlighet att resa för att träffa våra vänner, kunder och partners i Sverige. Att likväl tilldelas de betydelsefulla titlarna Årets Vinhus och Gyllene Glaset fyller oss med stolthet och lycka”.

Med en historia som leder oss ända till 1761 är Giacomo Borgogno ett av de äldsta vinhusen i Piemonte. Egendomens underjordiska källare representerar ett sällsynt historiskt arv av Langhe och vinerna görs traditionellt genom spontan jäsning på betongtank och lång lagring på slavonska ekfat. Genom fullständig respekt för naturen, utan kemiska tillsatser eller gödningsmedel, skapar AndreaFarinetti och hans team viner som hör till världens främsta. Detta från framstående vingårdslägen som Liste, Cannubi, Cannubi San Lorenzo, Fossate och San Pietro del Viole.

Med ovärderlig kunskap och känsla förvaltar Borgogno sin vackra natur och sina rika traditioner, alltid med ett vakande öga på framtiden. Från årgång 2019 är egendomen ekologiskt certifierad.